onsdag 30 mars 2016

TVn inspirerar

Mycket skit visas på TV men jag har alltid gillat SVT. Jag och Sebastian får mycket inspiration från SVTs program. För en månad sedan tittade vi på dokumentären Sockerfilmen. Efter det utmanade vi oss själva med att inte äta något sött i veckorna. Ingen vetelängd till kaffet på jobbet och ingen chokladbit på kvällen. Det var inte svårt att avstå från sockret i veckorna. För mig är det ganska självklart egentligen. Men utan att ha en utmaning att förhålla sig till är det lätt att något sött slinker ner när det väl bjuds, även fast jag egentligen inte njuter av att äta det.

Nu följer jag och Sebastian programmet Gympaläraren. Det är sjukt kul (för att använda Kalles uttryck) att se hur Kalle förändrar elevers beteenden på gympalektionerna, rasterna och fritiden samt se hans strävan att hitta en metod som passar alla. Hans mål är att få högstadieelever att röra på sig mer.

Efter att ha sett denna veckas program av Gympaläraren kom Sebastian med en ny utmaning. Vi ska nu gå upp tio minuter tidigare varje morgon under april månad och göra fem hela solhälsningar, alltså tio solhälsningar enligt mitt sätt att räkna. Idén kommer från början från vår granne i stugan Sanna, som också är vår yogaguru. Förra månadens utmaning fortsätter tills vidare. Så nu blir det mera yoga och mindre socker. Nu kör vi! Synd att det inte är första april redan imorgon.

Inga kommentarer: