tisdag 8 mars 2016

Kvinnor bakom bokstäverna

8e mars, jag och Sebastian tänkte uppmärksamma den internationella kvinnodagen genom att gå på bio. På Cnema visar de ikväll flera filmer med kvinnor i huvudrollen. Mycket bra initiativ tycker jag. Vi hade tänkt att se Brooklyn klockan tjugo över åtta.

Kvinnodagen till trots men kvällströttheten slog oss som en stor hammare även ikväll. Denna dag har varit lång med föreläsningar hela dagen på jobbet, skogspromenad med Movi och tvätta av bilen på vägen hem. Så när vi väl satt oss ner i soffan kom vi inte ut igen. För att vårda våra trötta kroppar körde vi lite övningar med gummibanden och gjorde lite Yoga stretch samt avslappning. Sen plockade jag fram två kvinliga författare ur bokhyllan som jag ska läsa några kapitel ur. Mycket bekvämare än att gå på bio kände jag. Den första av den moderna författaren Majgull Axelsson. Den sista inte mindre än Selma Lagerlöf, första kvinna och första svensk som fick nobelpriset. Året var 1909. Jag saknar henne på tjugolappen men hon finns iallafall i min bokhylla.

Inga kommentarer: