söndag 13 mars 2016

Där rök favoritjeansen

Mitt uppe i att pyssla hundleksaker började jag rannsaka garderberna på kläder att göra flätor av. Jag hittade mina två favoritjeans som legat undangömda i säkert ett år då jag slitit ut dem. Nu skulle de få de nya liv de väntat på.

Jag klippte remsor och började fläta. Ganska snart insåg jag att remsorna var för korta så jag släpade fram symaskinen. I desperat försök att få ström då sladden var för kort råkade jag dra ut skarvsladden till playstation som Sebastian satt och spelade krigsspel på. Han blev så klart arg och jag försäkrade att det inte var min mening även om det kanske fanns en underbyggd sådan. Jag var ju mitt uppe i pysseltrans och behövde ström till min symaskin.

Remsorna blev längre och jag fortsatte fläta noggrant och hårt. Efter en stunds flätade insåg jag att inte ens den grövsta schäfer skulle ha något utvyte av denna grova fläta. Jag öppnade omsorgsfullt upp de hårda knutarna och klippte remsorna på mitten. Nu hade jag helt plötsligt möjlighetatt bjuda in Sebastian i mitt pyssel när jag gade remsor till två knutar.

Sebastian nappade på idén att pyssla tillsammans och jag visade honom hur han skulle lägga knutna. Så satt vi där och fätade tillsammans i mina gamla jeans till ljudet av softballader strömmandes ut från högtalarna. När vi var klara gjorde jag ett par enkla flätor av bara farten. Vilka hundar som ska få leka med dessa fyra flätor återstår att se. Till tävlingen kommer de inte används iallafall. Jag tror inte att folk skulle uppskatta att leka med mina gamla otvättade jeans.

Inga kommentarer: