söndag 24 mars 2019

Stort test: Elektrisk fönsterskrapa vs tidningspapper

Vår och dags att putsa fönstren för första gången på ett par år 😮 jag tvättade tre fönster och testade tre olika sätt på alla.

1. Först torkade jag fönstrena med en fibertrasa som jag sköljde i vatten och diskmedel så pass mycket diskmedel att det blev skum. Sen torkade jag med en fibertrasa som jag sköljde i bara vatten. Sist torkade jag torrt med tidningspapper.

2. Jag torkade med en fibertrasa som jag sköljde i vatten som innehöll några droppar diskmedel. Jag torkade torrt med tidningspapper.

3. Jag torkade med en fibertrasa som jag sköljde i vatten som innehöll några droppar diskmedel. Jag avlägsnade vattnet med en elektrisk fönsterskrapa.

Här kommer min bedömning av resultatet: Metod ett och två gav bäst resultat. Det var en aning mer arbete att torka fönstren torra med tidningspapper än vad det var med den elektroniska fönsterskrapan. Dock lämnade skrapan vatten efter sig runt kanter och även mitt på ibland så det tog tid att behöva göra om eller torka efter med tidningspapper. Resultatet blev inte lika fint med den elektroniska skrapan som med tidningspapper. Att förtorka med mer diskmedel och sedan eftertorka med vatten kan rekommenderas om fönstren är väldigt smutsiga som i mitt fall, annars räcker det att torka en gång med vatten och några droppar diskmedel i för att sedan torka torrt med tidningspapper.

Vad jag lärde mig av detta: elektroniska maskiner kan ibland underlätta vardagen men kan också, som i detta fall, vara överskattade. Gamla husmorsknep ska inte underskattas.



Inga kommentarer: