söndag 10 mars 2019

Nosework i Orrens hamn

Idag var jag och Myra vid Orrens hamn på heldags nosework kurs. Det var första gången av flera i fortsättningskursen. Resterande kommer att ske kvällstid.

Vi var fem hundar och två instruktörer. De flesta hundar var nya för varandra men det gick jättebra. De vande sig snabbt vid varandras sällskap och blev inte störda av varandra när de arbetade.

Vi fick främst öva på fordonssök. Hundarna fick leta eukalyptus doft på två båttrailrar, en hjullastare, en lastbil och en grävmaskin. Efter lunch och korvgrillning blev det ytterligare fyra sök. Då fick hundarna leta doft i en kontainer, i en källare och på två ställen uppe på en vind. Dessa sök var främst en övning i att söka i annorlunda miljöer.

Myra var super duktig. Hon sökte koncentrerat och hittade för det mesta doften väldigt snabbt. De gånger det tog längre tid var det för att jag förstörde för henne. Jag tycker att det är svårt att hålla reda på kopplet så att det inte är ivägen och jag inte styr Myra, samtidigt som jag ska läsa av henne när hon hittat doften samt även styra bort henne från att vara under eller klättra på fordonet vilket de inte får göra. För att underlätta för oss båda gjorde jag några sök där Myra fick vara lös och jobba självständigt medans jag tog ett steg bak men samtidigt fanns där uppmuntrande bakom henne. När jag gjorde så fungerade det jätte bra. Jag fick även tipset av instruktören att ha en längre lina till Myra och testa med det till de tillfällen hon behöver vara kopplad.

Det jag har lärt mig idag är att lita mer på min hund. Myra har verkligen utvecklats sedan nybörjarkursen så får hon jobba utifrån rätt förutsättningar kommer hon hitta doften. Jag ska även träna mer på hörn så att Myra inte slarvar och springer förbi kanterna på ett hörn. Där kommer jag behöva styra henne några gånger för att hon ska lära sig att vara mer noggrann i hörnen. Sen ska jag så klart fortsätta öva på att läsa av Myra så att jag kan vara säker på att hon hittat doften och belöna henne vid rätt tidpunkt. Det sista har jag lättare att koncentrera mig på när hon är lös.

Det var otroligt lyxigt att vara på en plats med så många spännande miljöer och få möjligheten att göra hela nio olika sök med tips och guidning från instruktörer. Det var också väldigt trevligt att lära känna nya träningskompisar i form av hundar och människor. Allt vi fick en sol som värmde oss när vi sökte lä från vinden var så klart ett stort plus. Jag och Myra avslutade med att ta en promenad med två av kurskamraterna. Då fick hundarna springa fritt och busa av sig den sista energin.

Nu är det soffläge för oss båda de sista timmarna av denna helg. Vi har verkligen haft en rolig och händelserik vecka jag och Myra.








Inga kommentarer: