söndag 17 mars 2019

Kålpudding, kimchi och hoppa i sängen

Myra och jag kom tillbaka från Linköping nu på eftermiddagen. Så underbart det är att vara på landet. Sofia hyr ett mindre hus på en gård där det bor fem andra hushåll. Familjen som äger och fem som hyr. Ett trevligt sätt att bo på landet på utan att behöva bli isolerad. Jag gillar tanken med att dela en gård med andra.

När jag kom hem bjöd jag med mig Sebastian och Myra till att hoppa i sängen med mig. Jag hade fått det rådet när jag var på Ikea och frågade varför min medelfasta säng var så mycket hårdare än deras. Våra sängar blir provade av cirka 150 personer per dag berättade säljaren, de har blivit mycket mer upplegade och för att mjuka upp sängen kunde en gå runt och trycka ner knät i den eller typ hoppa i den.
Efter en tupplur var det dags att laga mat. 

Jag blev sugen på att prova göra kålpudding, en rätt jag aldrig åt som barn och som jag heller aldrig lagat eller ätit som vuxen. Jag försöker hitta nyttiga klimatsmarta recept och tyckte att kålpudding kunde vara värt att testa. Jag gick och köpte ett stort ekologiskt kålhuvud medans Sebastian började riva grönsaker till en sats kimchi. Vi hade bestämt att vi skulle testa göra kimchi på vitkål, morot, lök, chili, ingefära och vitlök. Jag tror att det kan bli riktigt gott. Det kommer jag inte få veta förrän om en månad då den är klar.
Kålpuddingen fick jag dock smaka idag och det kan jag säga att det kommer bli ett nytt favoritrecept. Jag stekte två omgångar vitkål i smör tillsammans med salt, peppar och Dana Waglers lokalproducerade honung. Sen gjorde jag en färs på sojafärs, lök, vitlök, bönor från Kvillinges gårdsbutik, salt, peppar, buljong, soja och en skvätt grädde.

Jag följde icas redept på kålpudding men bytte ut och lade till några ingredienser. Den stekta kålen lade jag i en form med första satsen i botten, färsen i mitten och andra satsen stekt kål uppepå. Sen ställde jag den i ugnen cirka 30 minuter. Jag serverade med kokt potatis, syrade rödbetor och gröna linsgroddar. Kålpuddingen fick en söt och fyllig umamismak, av den rostade kålen och den mer salta färsen. Husmanskost är inte att underskatta.




Inga kommentarer: