måndag 26 december 2016

Terapihund

Julen har jag spenderat delvis sittandes vid matbord och fikabord och delvis vandrandes i en grön skog med mina djur. Murphy har blivit mycket bättre på att vara lös så han har kunnat springa fritt tillsammans med Myra och Movi. Myra och Murphy har till och med srungit och lekt. Detta var ett riktigt julmirakel. Jag lömmer aldrig när de försökte lära känna varandra första gången då Myra var några månader gammal. Murphy som inte riktigt vet hur en hunds sciala koder fungerar stod bara och skällde på Myra. Myra som var en pigg och nyfiken valp tyckte detta var spännande och skällde tillbaka med samma kraft. Efter detta tillfälle har de träffats två helger inräknat denna. Sakta har de kunnat närma sig varandra och Murphy har börjat acceptera den lilla svarta som nu är större än honom. Nu har de inga problem att vara lösa tillsammansvarken inne eller ute. Murphy har ägnat mycket tid denna helg åt att bara stå och lukta på Myra. Myra har då stått helt still och lagt bak öronen för att visa att hon inte har några onda intentioner. Det är inte många hundar som Murphy känner sig bekväm med så jag är väldigt glad att dessa två förstår varandra. Jag skojar och sägertill Sofie att Myra är en terapihund som kan få osäkra hundar att bli mer trygga. Sofie som har gått till hundpsykologen med Murphy skulle ha kommit till Myra direkt. När vi är ute och går tillsammans i koppel ser jag också hur Myra stannar till och släpper fram Murphy samt att hon passerar hans sida med ett tilltaget avstånd. Murphy har en större integretetzon än många andra hundar. Myra verkar ha fattat det och anpassar sig utifrån has behov.

Tidigare har jag kallat Murphy den stygga kusinen då han och Myra träffats. Efter detta julmirakel kommer jag kalla honom lekmorbrorn.









Inga kommentarer: