lördag 31 december 2016

Spår och uppletande på nyår

Idag har hundarna fått rejäl stimulans så att de ska vara riktigt trötta ikväll när raketerna drar igång. Jag tror att vi mattar och hussar kommer vara lika trötta.

Jag började med att ta med hundarna på en långpromenad i skogen medan Sofie och Mattias var ute och sprang. Efter lunchen packade jag, Sofie och Mattias in oss och hundarna i bilen för att åka iväg och lägga blodspår. Eftersom jag lagt några spår här omkring och vi alla har vandrat runt här i skogen tyckte vi det var lika bra att åka iväg en bit.

Jag lade två spår medans Sofie lade ett och Mattias höll ställningen tillsammans med hundarna. När vi väntade på att spåren skulle lägga sig lekte vi personsök. Det är riktigt kul tycker jag att se vilken fart hundarna kommer med. Movi fick köra efter Murphy. Jag hade sprungit lite fram och tillbaka för att sedan dyka in bakom en gran. Jag såg hur Movi kom farande rakt emot mig som ett riktigt ånglok. Det var bland det bästa idag att se Movis energi och glädje när hon arbetade i skogen och att se hennes öronlappar fara upp och ner då hon dundrade över riset.

Murphy var dagens spårstjärna. Han gick koncentrerat i backen hela tiden i sitt blodspår. När han burit tillbaka sin klöv till stigen där vi började bökade han sen ner den under lite mossa. Det var hans sätt att njuta av sin fångst. Movi spårade också bra. Hon blandade att nosa i backen och att nosa i luften men hon kom iallafall fram till sitt mål ganska snabbt. Myra var lite väl ivrig och hamnade helt ur spåret så att vi fick börja om ett par gånger. På tredje försöket hittade även hon sin klöv och gick tillbaka med den i munnen tillsammans med en mycket stolt och hög svansföring.

Filmen nedan är från de spår jag lade här om dagen. Jag har provat att använda ett nytt filmprogram men eftersom det är gratisversionen blir det en tråkig stämpel över hela filmen.

Inga kommentarer: