söndag 4 december 2016

En vante i skogen

Även idag tog jag och hundarna en sväng i skogen. Inte så lång men nog så skön. Myra far runt som en vante i skogen. Snabb som bara den. Nu vågar hon springa en ganska bra bit framför mig innan hon vänder sig om och möter mig eller vänder sig om och väntar in mig på stället. Movi går istället bakom och tar god tid på sig att lukta på alla fläckar längs vägen. Sen blir det fart i hennes ben när hon märker att jag och Myra gått ifrån henne. Snacka om att flocken är utspridd men eftersom det är vallhundar jag har och göra med håller de koll på mig som går där någonstans i mitten.

Ibland korsar vi samma väg som en löpare eller någon som är på promenad. Myra ser dem på långt håll. Hon blir nyfiken och springer fram mot människan, ibland stannar hon till och väntar in. De tre gånger vi mötte människor idag lyckades jag kalla in Myra innan hon sprang fram. Så kunde jag gå av vid sidan av stigen och bjuda på godis medan människan passerade. Den sista vi sprang på hade faktiskt en hund med sig. Myra var på väg mot dem och jag ropade in henne samtidigt som jag helt vände om på stigen. Myra kom som en raket mot mig. Så jäkla duktig.

Det är jätte skönt att det funkar att kalla in Myra och vänta in tills det som rör sig gått förbi. Då slipper jag hålla på att koppla henne i tid och otid. För några månader sedan hade Myra dragit direkt så fort hon sett röken av en människa. Då fanns det inte en chans att stoppa henne.

Hon mognar verkligen vår lilla valp. Hon blir både snabbare och smidigare men också mer lyhörd och lättare att samarbeta med. Det är ju skönt att det är så. Jag njuter verkligen av att se henne kuta runt i skogen. Men visst är det lite spänning också. Jag litar ju inte på henne till hundarna procent så jag måste verkligen scanna av omgivningen runt omkring oss för att se om människor eller hundar närmar sig.

Movi hon är så klart cool som vanligt. Hon mötte flera människor på stigen när hon stått och luktat på en fläck. Hon springer bara rakt förbi dem på väg mot mig.

På vägen hem handlade jag. Movi fick sin medicin till lederna och Myra fick nya leksaker. En leksak jag köpte var en ring med bollar på. Den gillade Myra att leka med. När hon lekt klart här hemma bestämde hon sig att använda leksaken som ett halsband. Jag och Sebastian får verkligen fantastiskt underhållning varje dag.

Inga kommentarer: