fredag 9 december 2016

Jag mailar Benny Haag


Hej Benny,

jag vill börja med att tacka för en inspirerande och energigivande föreläsning. Du är verkligen en bra föreläsare och skådespelare.


Sen vill jag komma med lite feedback till dig. Jag antar att du har hört talas om Bechdeltestet. Har du inte det kan du googla på det. Om din föreläsning vore en film skulle den inte klara det testet. Men alla kan utvecklas, även du. Det är det som är det fina med feedback!


Jag ska berätta hur jag tänker. Du pratar i din föreläsning om en mängd olika inspirerande människor som bemött dig eller dina vänner bra eller dåligt tidigare i livet. För det mesta använder du dig av positiva förebilder. Det är vita män, det är svarta män, och det är män och det är män och det är män.


Jag förstår att du är man och kanske själv har lättare att relatera till män. Vi lever också i ett mansdominerat samhälle så av en naturlig anledning finns det uppenbarligen än så länge också fler män att se upp till. Tyvärr. Det beror så klart på att media och alla vi andra hjälpt till att släppa fram männen och inte kvinnorna, jag hoppas att du känner till detta så jag slipper dra hela historien. Jag tänker dock att du är en del av återskapandet av detta samhälle. Är det verkligen ett samhälle som du vill att din kära dotter och eventuella barnbarn ska växa upp i?


Du åker runt i hela Sverige och håller i föreläsningar. Du träffar kanske hundratals kvinnor och män varje vecka och jag kan tänka mig att du verkligen vill nå rakt in i hjärtat på dem du talar inför. Tyvärr, som det är idag, skulle jag gissa att du når in i hjärtat på hälften. Du vet på det sättet som en kan nå när en verkligen kan identifiera sig med och se upp till de roller du beskriver. Hälften av de du pratar med kan de, skulle jag gissa, och de är männen i publiken.


Jag ska nu ge dig ett enkelt tips. Det är nu du ska ta fram papper och penna Benny. Med detta tips kan du förhoppningsvis nå ut till alla. Det beror så klart på hur du väljer att använda mitt tipps, men möjligheten finns. Nu kan du börja skriva. Ta du och fundera över om du träffat några kvinnor i ditt liv som verkligen har gjort ett bra intryck på dig. Och då räcker det inte med de tre kvinnor du nämner i din föreläsning. Kvinna ett i blå klänning som i fyllehistorien ska bli påsatt men som istället blir av med en tand. Hon är ingen förebild att se upp till. Kvinna två som är din fru som har stått ut med ditt tidigare drickande är förvisso säkert en stark kvinna men henne får vi inte veta något om, hon är bara en bifigur, inget att identifiera sig med. Din dotter, så klart, hon får en stark roll på slutet. Men en far ser alltid upp till sin dotter. Hon räcker inte för att väga upp en föreläsning som till 97% består av män. Nej, din dotter behöver verkligen draghjälp i denna föreläsning, hon är för ensam. Hon kan säkert bidra med sina tankar och erfarenheter till att utveckla din föreläsning. Prata med henne. Kanske hon har någon kvinnlig förebild att dela med sig av om du själv inte kan minnas någon.


Jag du Benny, det var det hele som de skulle ha sagt i Danmark. Och varför jag tagit mig tid att skriva till dig är faktiskt för att jag tror att du har potential. Till mitt hjärta nådde du nästan ända fram. För jag förmånen att lyssna på dig igen kanske du kommer att nå hela vägen.


Ha det gott och lycka till!


Hälsningar Jennie Åström, Arbetsförmedlingen Norrköping

Bilden är tagen från Benny Haags hemsida: http://bennyhaag.se/

Inga kommentarer: