fredag 10 juli 2015

Humlans liv hänger på ett hårstrå

Idag ringde de från verkstaden i Katrineholm. De har gått igenom bilen Humlan och konstaterat att motorn är helt paj. Nu hänger Humlans liv på ett hårstrå, en skör tråd, en trasig rem, förmodligen en kammrem för att vara exakt.

För en månad sedan var Humlan på verkstad för byte av just kammrem. Jag tänkte att det var smart. Jag tänkte att det skulle förebygga motorhaveri. Men så fel det blev.

Verkstaden i Katrineholm tror att kammremen varit felmonterad och att det var därför motorn gick sönder. Dock är det inget säkert. Om de ska byta motorn kommer det troligtvis att kosta mer än 75 procent av bilens värde. Då ersätter inte försäkringsbolaget det.

Går det att konstatera att det är verkstaden som bytt kamremmen som gjort fel borde det gå på deras försäkring. Jag fick inte tag på dem idag. Verkstaden i Katrineholm ska prova få tag på dem nästa vecka.

Så Humlans liv hänger på ett hårstrå, en skör tråd, en trasig kammrem. Om jag kommer förlora tusentals kronor, tiotusentals kronor eller endast tid på denna affär vet jag inte ännu.

Nästa vecka är min sista semestervecka, då ska jag cykla runt Öland i regn och solsken. Jag ska försöka att inte tänka på Humlan och pengar då. Jag har semester och ska ju vara lätt i själen, inga bekymmer ska få plats där när jag susar fram över Ölands gator. Jag hoppas iallafall det.

Inga kommentarer: