torsdag 16 juli 2015

Cykelsemester, tisdag dag 2

Vi vaknar till regn på en camping som vi inte tycker är speciellt trevlig. Det är andra dagen på cykelsemestern på Öland och jag kan ha funderat en kort stund över vad jag egentligen håller på med.

Det blir uppehåll och jag går till köket och kokar gröt och thevatten. Så börjar det regna igen och jag får springa tillbaka till tältet med grytorna. Alla äter sin frukost i tältet, inklusive Movi. Förra året hade Movi svårt att finna ro till att äta när vi var på cykelsemester. Nu verkar hon vant sig vid campinglivet och äter med god aptit, gärna i eller bredvid tältet där hon får ro och känner sig som hemma.

Vi packade ihop i regnet och gav oss iväg på cyklarna. Vi körde på asfaltsvägar och grusvägar och cyklarna blev nedstänkta av fin sand. I ett par timmar cyklade vi i regnet innan det avtog. Solen tittade sedan fram och värmde våra kalla kroppar.

Vi åt lunch i Löttorp och cyklade sedan mot Vikegård där vi skulle campa andra natten. På vägen åkte vi ner till Högby som låg på en udde där det bodde en konstnär i ett jätte fint hus vid en fyr. Denna plats hade en dam som Sebastian pratat med på färjan tipsat om, så även Vikegård camping som var en lugn och jätte mysigt camping.

Framme vid Vikegård slog vi läger med utsikt över havet. Vi lagade mat på trangiaköket, Seba och Sas stekte rostbröd med ägg i och vi åt rökt fisk till det. Solen sken och vi glömde bort att det alls hade regnat. Denna camping var så mysig och personlig att det låg trasmattor på toaletterna.

Efter middagen tog vi en kvällspromenad och Movi fick springa lös på stranden. Jag och Sas var på så gott humör att vi tog ett nakenbad. Efter det sov vi gott och vaknade innan sju av solen.