torsdag 16 juli 2015

Cykelsemester, måndag dag 1

Vi stiger upp kl 4 på morgonen för att åka till Oskarshamn och ta färjan över till Öland kl 8. Egentligen skulle vi åkt på kvällen på söndagen men Sas blev sjuk så han fick ta igen sig några timmar till.

Jag och Sas körde varsin bil, det gick snabbt och Movi sov på golvet i framsätet då bakluckan var full av packning. På båten somnade jag till några minuter på en bänk och vaknade upp med märken på kinden.

Båten kom fram till Byxelkrok och vi började cykla. Det första stoppet gjorde vi vid Beptuns åkrar. Ett fantastiskt ställe vid vattnet där kalkstenarna låg som ett golv vid vattenbrynet. Sen bar det av mot Långe Erik och sen Trollskogen, två riktiga turistmagneter.

Det må ha varit lätt att stiga upp kl 4 då vi visste att vi skulle iväg på äventyr men det var inte lätt att cykla den sista milen innan min kropp fick lunch, glass och vila. Dessutom var det jag som drog kärran Svansen med vår tjugo kilo tunga aussie Movi så påfyllning och vila var välbehövt.

Vi köpte middag på ett gatukök vid Böda semesterby. Det var den galnaste camping jag sett, där fanns aktiviteter av alla slag och en hel gata med restauranger och affärer. Vi flydde ner till stranden och åt våra hamburgare i den kyliga kvällsbrisen.

Vi märkte ganska snabbt att campingarna på Öland är dyrare än dem på Gotland. Vi stannade på ett par ställen innan vi kastade in handduken och insåg att vi fick betala en slant. Sas lärde sig hur han skulle pruta och det har fungerat att köra med argumentet att vi har små tält så att vi betalat för en till en och en halv plats.

Den första campingen vi campade påhette Kyrketorp och det var den var inte speciellt välskött. Till att börja med cyklade vi runt tjugo minuter och letade efter en plats som inte fanns innan vi gick till receptionen och bytte så att vi kunde slå upp våra tält. Efter lite the och godis kunde vi iallafall lägga oss nöjda och sova gott fram till att vi vaknade till regnet morgonen därefter.