lördag 18 juli 2015

Cykelsemester, lördag dag 6

Sista cykeldagen och sista morgonen som vi vaknar upp på en vildcamping vid havet. Efter att det slutar regna kliver vi upp. Jag och Sofie tvättar av oss i havet medan Sebastian gör frukost och Sas ligger och drar sig i tältet.

Dagens cykling blir väldigt lugn. Vi följer kusten gela dagen och stannar till på flera ställen. Det första stället var en vacker stenstrand där stora block av kalksten fallit ner på stranden och i havet. Jag och Sebastian var bara tvungna att testa stranden med ett dopp.

Vi besöker även Ölands enda raukar. Jag har inget foto på dem för jag tänkte att jag har så många foton på raukar från Gotland. Dessa var lite annorlunda för de var alla jämnhöga med marken och så var det som dalar som vattnet runnit igenom.

Strax efter raukarna kom en sandstrand med ett fik som vi åt lunchmackor på. Vi såg hur det blev mörkt över havet och att regnet började komma i fjärran. Så blåste det till och sen spöregnade det över oss. Vi ställde oss alla under tak vid fiket, alla utom Sofie och Murphy som hunnit ge sig iväg. De kom tillbaka dyblöta efter några minuter. Murphys små lena öron var dyngsura, han var inte alls nöjd med det och orkade inte ens skälla på andra hundar när han var så blöt.

När regnet avtagit forstatte vi längs kusten norrut. Vi cyklade på en stig i skogen bakom sandstranden. Det var faktiskt att cykla i skogen efter regnet, se den gröna mossan, trädstammarna och havet. Movi fick springa lös, hon var så duktig och sprang framför mig hela tiden.

Skogen öppnade sig och vi kom åter ut till vackra ängar som var öppna mot havet. Sen var det inte långt till Byxelkrok och vår fantastiska cykling var över. Det firade vi med middag på en restaurang och en varsin glass efter det. Sas var så lycklig att han firade med fyra kulor.

Nu tältar vi på en mindre mysig camping och jag ligger i tältet och lyssnar på ljud av musik, barn och en stor fläkt som går på någon lagerlokal här bredvid. Vi är iallafall nära hamnen där vi ska ta färjan tillbaka till fastlandet imorgon förmiddag.

Inga kommentarer: