torsdag 16 juli 2015

Cykelsemester, onsdag dag 3

Jag vaknar av solen strax innan sju på mysiga Vikegård camping. När jag hör att Sofie och Sas vaknat i tältet bredvid säger jag med en överdrivet pigg men inte allt för hög stämma, för att inte väcka resten av campingen, "rise and shine!!!!". Så är vi alla fyra snart upp och fixar med frukost och packning samt tar oss en välbehövlig dusch. När solen skiner är det så mycket lättare att packa ner tältet men dock tar det alltid tid att få ordning på allt och ge sig iväg.

Vi följer Ölandsleden söderut och kommer in mot landet. Efter en stund kommer en skylt mot ett naturreservat och sen ett bageri. Vi stannar och köper fika och cyklar sen ner till naturreservatet. Där går vi in i en hagar och äter vårt fika på att fågeltorn. Solen gassar och jag och Seba vill bada. Vi traskar ut mot en vik och går i vattnet som bara räcker oss till vaderna hur långt ut vi än går. Vi lägger oss taklånga i detta och plaskar. Så smörjer vi in oss med lera för att peala vår flagnade hud. När vi är klara springer vi nakna genom hagen och lägger oss i fågeltornet för att soltorka.

Vi cyklar sedan till Kårehamn där vi äter lunch på en fiskrestaurang samt fortsätter gäsai solen. Där samlar vi energi för att cykla den sista biten till Lundegård som ligger på den motsatta kusten, den västra.

Lundegård är Ölands största camping, rätt lugn och väldigt opersonlig. Jag prutade oss in till poolområdet där jag såg till att vi fick ta ett gratis dopp mot att vi köpte glass efteråt. Sen kom våra grannar Lucdy och Dorit och tältade med oss en natt.

Inga kommentarer: