onsdag 5 april 2017

Tur att matte har något att lära

Idag åkte vi iväg till lydnadskursen för andra gången. Myra började med att kissa på sig hemms i hallen av upphetsning över att få hälsa på hunden Abbe och hans matte som skulle få samåka med oss. Det var ju praktiskt, eftersom Myra inte haft tid att kissa under vår korta rastning så var hon iallafall färdigrastad nu inför kursen.

Vi fick träna hundmöten, följsamhet och frästelsen. Så fick alla hundar och förare gå in en och en i en inhegnad hage där de tränade inkallning medan en instruktör tittade på och gav feedback. Jag och Myra fick köra näst sist. Vi väntade och väntade, spända på att få visa upp våra kunskaper och ha kul tillsammans där inne. Alla hundar som var där inne stannade länge, sprang runt hit och dit. Tränaren pratade länge med varje förare.

Så blev det äntligen vår tur. Jag fick sätta Myra, gå iväg och kalla in. Bra, fick jag som feedback, om du ska tävla ska du tänka på att sätta henne mer rakt vid din sida.

Nästa övning var att lägga Myra, gå iväg och sen gå tillbaka utan att kalla in. Vi gjorde som vi blev tillsagda. Jag var lite orolig för att Myra inte skulle ligga kvar då vi inte tränat så mycket på det än. Men hon gjorde övningen perfekt. Bra fick vi som feedback, nu kan du koppla hunden. Så gick tränaren mot grinden för att ta in nästa hund.

Men är vi redan klara frågade jag. Det gick så fort. Ja vi var klara. Myra och jag hade gjort rätt så det var inget att dra ut på. Jag som sett fram emot att vara inne i hagen lika länge som alla andra och få massor av feedback får väl nöja mig med att jag har en jäkligt duktig hund.

Vad jag fick lära mig denna kväll är att jag ska sluta gå med godis i handen då Myra ska gå fint vid min sida. Jag ska lägga handen på bröstet och gå. Myra följer med så fint iallafall. Det har jag lärt mig ikväll. Att svänga till vänster runt en kon var också trixigt, då kom Myra ur kurs eftersom hon går lite före mig ibland. Jag har nu lärt mig att sakta in och markera tydligt med foten att det kommer en sväng, typ valla in Myra med foten. Då kan vi svänga tillsammans utan att jag behöver vifta med godis och utan att jag och Myra ska behöva krocka.

Tur att matte iallafall har något att lära på kursen eftersom Myra är så duktig ☺

Inga kommentarer: