söndag 29 mars 2015

Osäkert på vägarna efter besöket på Däckia Norrköping

I fredags lämnade jag in bilen Humlan för däckskifte på Däckia Norrköping. Jag var även där i höstas för att det ligger så smidigt bredvid mitt jobb. Denna gång väntade jag till sista dagen innan mitt jobb flyttar till Stockholm och jag ska börja pendla. Jag var så glad att jag kom iväg till Däckia och fick detta gjort för efter i fredags skulle jag inte haft någon möjlighet att komma iväg.

Förutom däckskifte till sommardäck lagade de en punka samt bytte ut ett par slitna sommardäck till ett par bättre begagnade. Humlan såg fin ut när jag hämtade henne efter min sista arbetsdag i Norrköping och jag styrde glatt hemåt. Redan efter några meter tyckte jag att det lät annorlunda av däcken, ett ljud jag inte kände igen. Jag tänkte dock att de nya däcken kanske har ett ljud jag inte är van vid. Det är just på grund av min okunskap om bilar som jag gärna betalar vad det kostar för att få någon professionell göra jobbet. Så jag fortsatte min färd hemåt genom staden i god tro att verkstaden visste vad de gjorde istället för att vända om be dem ta en titt på ljudet i grevens tid innan de skulle gå hem.

På kvällen skulle vi köra till Finspång och förutom min sambo hade jag en till medresenär i bilen. Jag förklarade att jag precis haft bilen inne på däckverkstad men att jag inte kände igen ljudet som kom från däcken. Medpassageraren som satt bak höll med om att det verkligen lät konstigt, inte minst från däcket där hon satt och ljudet blev inte bättre då vi ökade farten.

Tillsammans konstaterade vi att däcken kanske inte var balanserade och vi gjorde ett stopp på vägen där mina passagerare fick stå utanför och titta på när jag körde. Det var inget fel som kunde upptäckas med blotta ögat. Vi bestämde oss dock för att inte fortsätta med Humlan till Finspång utan samåkte istället med andra bilar i det sällskap vi skulle träffa.

På lördagen hade jag tänkt ringa Däckia men jag sov hela förmiddagen efter en tuff vecka på jobbet och en sen fredagskväll. Jag var sur halva dagen för att jag fortfarande hade problemet med däcken hängande över mig utan att ha möjlighet att lösa det under veckan innan jag ska använda bilen till påsk. Jag pratade med ett par grannar bara för att beklaga mig och de sade båda att jag skulle känna om bultarna satt fast.

Utan att tro att det kunde vara det, efter att ha haft bilen inne på däckverkstad, kännde jag på bultarna på däcket som låtit konstigt. Till min förvåning kännde jag med blotta handen att flera av bultarna satt löst.

Då var det bara att ta fram domkraften och hävstången fast det var just det som jag betalat för att slippa. Min sambo sparkade på däcket efter att han lyft upp bilen med domkraften och vi såg då att däcket satt helt löst. Det blev till att skruva åt samtliga bultar ett antal varv på däcket som verstaden glömde. Tur för mig att jag har observanta medpassagerare för annars hade det kunna sluta riktigt illa. Jag undrar om Däckia Norrköping hade en dålig dag eller om de ville skicka med mig lite spänning på vägarna.

A video posted by Jennie-Sebastian (@jennieseba) on

Inga kommentarer: