torsdag 12 mars 2015

Alla dessa frön

En rolig grej med att handla är att gå till hälsokosthyllan och begrunda alla frön. Några nya upptäckter jag gjort är följande frön som jag även visar bilder på i samma ordning.

Chiafrön är min nyaste upptäckt. Jag slogs av hur vackra fröna var, som små små spräckliga bönor där några av bönorna har en ljusare färg. Dessa frön skulle jag kunna stå och titta på i timmar. De är som mormors knappsamling fast i miniformat. Goda är de också och ska innehålla riktigt med omega3 och kalcium. Tydligen ena riktiga små hälsobomber.

Svarta sesamfrön sprang jag över på Willys för någon månad sedan. På bilden är de utblandade med några skalade sesamfrön som jag hade hemma. Dessa svarta matta små frön kan göra vilken maträtt som helst till rena konsverket. Jag gjorde en gång lax i ugn på japanskinspirerat sätt med soya, ingefära, chili, vitlök, skal- och jouice av apelsin samt sesamolja. När jag hällt denna blandning på laxen strödde jag över svarta sesamfrön. Det blev både himmelskt gott och snyggt.

Psilliumfrön ser ut som små baggar. Jag köpte dem för att jag mindes att de är en vanlig ingrediens i glutenfi bakning. Nu blev jag dock osäker på om det är de hela fröna eller psilliumfröskal som används i bakningen. Jag har ingen aning om på vilket sätt de är nyttiga men jag antar att de likt linfrön skapar en trevlig hinna runt sig som är bra för magen. De är iallafall hårda, små och svåra att tugga så de håller sig säkert hela även i magen.

Det sista fröet är fantastiskt inget frö utan svart thairis. Jag blev bjuden på svart ris hos en kompis efter jul och tyckte att det var ett väldigt trevligt ris. Så igår när jag stod vid Kungmarkattas hylla på ICA kom jag att tänka på detta ris och hittade ett som liknande det jag ätit. Till skillnad från vanligt brunt fullkornsris som jag tycker är rätt torrt så är detta ris klibbigt och har en mild och god nötig smak. Dessutom är det otroligt roligt att koka för vattnet blir helt svart.

Det var lite av varje när det gäller frön. Förutom dessa nya favoriter tillhör pumpafrön och krossade linfrön min vanliga kost. Förut åt jag mycket rostade solrosfrön men jag har faktiskt glömt bort att rosta och orostade är de inte så goda. Frön har jag vanligtvis i müslin, gröten, smoothies och i bröd och ibland även i matlagning och sallader.

Nu ska jag sluta mina ögon och tänka på chiafrön. En till rolig detalj med dessa är att de efter bara några sekunder i munnen skapar ett sådant härligt slemm runt sig. Det är som turbolinfrön som en inte ens behöver lägga i vatten.

Imorgon väntar en ny dag med en handfull frön till frukosten.

Inga kommentarer: