onsdag 3 mars 2021

Med fokus på nålsögat

 Att söka jobb idag är verkligen som att försöka ta sig igenom ett nålsöga. Jag blev så glad när jag såg att det fanns flera tjänster att söka på min egen myndighet i Östersund, varav en tjänst var samma roll som den jag varit anställd som den största delen av min tid inom denna myndighet, vilket är snart tio år. Jag sökte samtliga jobb och fick ganska snart ett mail om att jag erbjöds att göra ett par tester. Det ena var en form av självskattningstest som landar i en beskrivning av hur jag är som person i jobbet och i interaktion med kollegorna. Där kände jag igen mig ganska väl och tyckte att det gick bra. Det andra testet var en form av logiskt sudoku där jag skulle placera in olika figurer på rätt plats i ett rutnät. Till att börja med var jag stolt över att jag ens förstod instruktionerna, sen tyckte jag att det gick väl okej eftersom jag klarade några uppgifter men resultatet talade om för mig att jag hade svårare att lösa uppgiften än andra. Det kom även en tilläggs information om att jag löst uppgiften ganska snabbt och ganska noggrant. Lite tvetydigt kan jag tycka men okej.

Det gick några dagar och jag kom vidare i rekryteringsprocessen på fler av jobben jag sökt på min myndighet. Fortfarande var det tyst från den tjänst som är samma som den jag har idag som jag hade sökt först. Jag tog och ringde den chefen för att kolla läget och hen var överraskad över att få ett samtal från en kollega i Gävle. Nej hen kände inte igen  mitt namn och nej vad konstigt att du inte blivit kallad på intervju vi håller ju på med dessa nu. Jag förklarade mina misstankar att jag kanske inte kommit vidare i rekryteringen på grund av detta logiska matematiska test som jag inte gjorde jätte snabbt för att just matte och logiskt tänkande inte är min starkaste sida. Jag kan tänka mig att chefen i fråga kliade sig i huvudet när hen svarade att så kan faktiskt vara fallet. Myndigheten har nu bestämt att det är dessa tester de ska gå på när de kallar kandidater på intervju och nej då var inte jag bland de 20 som klarat testet snabbast. Jag fick helt och hållet medhåll om att detta test inte på långa vägar får med helheten i en rekrytering och att en person som jobbar inom myndigheten borde få komma vidare i rekryteringsprocessen ändå. Chefen lovade mig att titta på om det fanns något hen kunde göra och hen tackade mig för att jag ringt upp.

Jag vad ska jag säga. Jag blir mer än trött på detta. Att söka jobb idag är oerhört tufft. Att det dessutom ska vara så svårt att komma byta tjänst inom den egna myndigheten. Jag har många gånger tidigare funderat på vad jag egentligen vill jobba med och den frågan har jag inte något klart svar på. Nu känns det som att den frågan är mer aktuell än någonsin. Min syster skämtade om att jag skulle bli bloggare och influenser men det blir som svårt att få lånelöfte och bygga hus på det yrket. Fortsättning följer, den som lever får se.


Inga kommentarer: