tisdag 16 mars 2021

Hundträning och Husdrömmar

Om förra veckan präglades av tankar på jobbsök så har denna vecka hittills upptagits av hundträning och husdrömmar. Ni kan säkert lätt gissa vad jag själv föredrar och det är så klart det senaste. Det känns som att jag håller på att läka min hjärna från att koka över. Så skönt det är att få tänka på saker som jag själv kan kontrollera och där jag ser framsteg.

För att börja med hundträningen som till största del sker med Redisan. Myra är också med på ett hörn men vi tränar på saker hon redan kan och det nöjer hon sig så bra med. Bara hon får vara med och får smaka godis är hon nöjd. Med Redisan har jag precis kommit på att jag vill utveckla apporteringen. Han är jätte duktig på att hämta apporten och springa med den till mig. Dock vill jag utveckla det så att han även kan ta den i munnen och hålla kvar, sitta med den i munnen vid min sida samt lämna den till mig i handen. Att träna hund är en hel vetenskap och alla moment behöver tränas in i små delar för att kunna sättas ihop till en helhet. Jag har aldrig förr tränat en hund i lydnad från början till en hel helhet. Med Redisan får jag lust att testa för jag tycker att han är väldigt tacksam och rolig att träna med. Det är inte alltid jag vet hur jag ska gå till väga men jag har stor hjälp av vänner på sociala medier, både genom att jag ser hur de tränar samt att jag får värdefulla kommentarer. Idag kom jag in i en positiv spiral av utveckling. Det började med ett problem och sen kom den ena lösningen efter den andra genom att vi testade oss fram och fick hjälp av vänner på sociala medier. Det var så kul att se hur mycket vi utvecklades bara från första lilla träningspasset på förmiddagsfikat till sista lilla passet strax efter middagen. Jag hade inte kunnat drömma om en bättre träningskompis än Redisan. Mitt hjärta fylls av djup tacksamhet över att han har kommit in i mitt liv för knappt ett år sedan. 

Så till husdrömmarna som upptar knappt halva min hjärna. Det blir bara knappt halva eftersom hundträningen upptar större del. Jag och Sebastian har ett favoritprogram över alla andra. Så klart Husdrömmar på SVT med Gert och Anne. För det första handlar programmet om hus och byggnationen av hus. För det andra är Gert och Anne väldigt bra programledare. Till skillnad från andra program som Det sitter i väggarna och Vem bor här, så tycker jag aldrig att dessa programledare upprepar sig. Varje program har något nytt och spännande att komma med och de blir inte förutsägbara som de två tidigare nämnda. Jag kan sitta i tv soffan och störa mig på samma saker när jag tittar på Vem bor här. Men nu säger hon ju det igen, det hon alltid säger, upprepar jag om programmledarens invanda komentater. På samma sätt som jag stör mig på att vissa programledare blir papegojor sitter jag själv i tv soffan och är en papegoja. En meta papegoja. 

Igår tittade vi på program ett i denna sesong, ett program vi tidigare missat, och såg Gert och hans fru Karins egna husprojekt med bland annat ett enplanshus i form av en lada. Sebastian hoppade till direkt och blev väldigt kär i idén med en lada, som för övrigt är väldigt mycket på mode nu. Så väcktes hans dröm om ett enplanshus och vi som precis skrivit under säkert hundra papper för att bygga ett tvåplanshus. Jag vet att jag tänkt att jag gillar enplanshus men jag har också tänkt att de tar upp större yta av tomten. Sen har just Move Home som vi först trött att tomten var kopplad till inte något för oss optimalt enplanshus. Så vi valde det vi valde för att vi tyckte det var bäst av de alternativ vi hade att tillgå då.

Sen visade det sig att tomten inte var bunden till en viss husleverantör och vi kunde egentligen välja fritt vad vi ville. Det blev i sig svårt då för många valmöjligheter gör att jag inte kan välja alls. Vi var ändå nöjda med vårt val och skickade in dessa cirka hundra papper. Allt frid och fröjd fram till att Sebastian ser Getts hus i Husdrömmar. Nu när vi får möjlighet att förverkliga vår husdröm kan vi inte ta första bästa resonerar Sebastian. Sagt och gjort. Nog kan jag hålla med men vi har ändå skrivit på och skickat in allt. Då får du ringa säljaren på Move Home sade jag och förklara att du blivit inspirerad av Husdrömmar. Och det gjorde Sebastian. Han sa just det och han berättade om Gerts lada. Som tur var gillar vår säljare också Husdrömmar och hon förstod precis. Samma förmiddag satte hon sig ner och gjorde en ny tomtritning med det hus vi nu fallit för, detta från Trivselhus som är Move homes moderbolag som vår säljare på något sätt också tillhör. Hon gjorde en ny kostnadskalkyl och vi fick veta att det går att skriva kontrakt för ändring av hus även fast ansökan om bygglov redan skickats.

Nu är det inte någon lada som vi fastnat för men dock ett enplanshus i vinkel. Fördelen med det mot det förra är att alla större fönster tittar mot baksidan av tomten mot skogen. I det bi beställt tittade de mot baksidan och mot grannen. Enplanshuset har en altandörr från sovrummet ut mot skogen, i det vi beställt var sovrummet på våning två. Enplanshuset har ett rum mindre men resterande rum är något större. Det vi beställt har fyra rum förutom vardagsrum och kök, lite i största laget. 

Vi har två komplexa tankar gällande storlek på hus. Å ena sidan vill vi inte bygga för stort då det inte är miljöeffektivt att använda onödigt mycket material samt värma upp ett för stort hus. Å andra sidan vill vi inte bygga för litet när vi ändå bygger. Vi vill kunna ta emot många gäster och vi tänker också att om huset mot förmodan ska säljas vidare vill folk som köper hus på landet inte bo allt för litet. Prismässigt är det inte många hundra tusen som skiljer ett litet enplanshus från ett vinkelhus eller tvåplanshus. Så vi landade i att det kan vara en bra kompromiss att iallafall gå ner ett rum i storlek. Prislappen på vinkelhuset var lite dyrare och det är troligen för att det är Trivselhus och inte Move Home. Väntar vi med solcellerna så blir det ungefär samma pris. Vi får tänka på miljön när vi sparat ihop mer pengar. 

Placeringen på tomten blir lite annan eftersom vinkelhuset är bredare. Så det får inte plats bredvid garaget utan glider ner lite på mitten av tomten. Först tänkte både jag och Sebastian att så kan vi inte ha det. Men när vi funderade lite såg vi fördelar med att tomten blir delad i två rum och att det går att söka skydd från vinden på olika sidor av huset. Vi minns hur vi uppskattade att vår tidigare sommarstuga hade en tydlig framsida och baksida, det var som två tomter i en. 

Trivselhus tar tre månader längre tid att bygga och det kommer säkert dröja ytterligare innan vi fått iväg rätt papper för eventuellt byte av hus. Men den som väntar på något gott väntar gärna lite längre. Och vips har jag köpt mig lite mer tid för den fråga som min hjärna valt att ta paus ifrån denna vecka. 

Hundträning och Husdrömmar. Jag får nog aldrig nog!




Inga kommentarer: