torsdag 25 maj 2017

Rivstart på aguilitybanan

Idag hade jag och Nellie bestämt att träna. Vi är båda flexibla och gillar att träna olik saker. Efter att ha bestämt att träffas på Brukshundsklubben föreslog Nellie att vi skulle träna auguility. Jag har aldrig förr testat detta med Myra och nappade direkt. Nellie har grönt kort för att träna på denna bana så hon fick instruera mig och Myra.

Jag har tränat agility när jag var barn med min kairntErrier som hellre ville jaga rådjur i skogen än att träna agility. Att nu testa med Myra var en helt annat upplevelse. Hon var taggad redan från start. Jag kastade en boll över hindrens så att hon hoppade samt genom tunneln så att hon sprang genom den. Efter att ha sprungit efter bollen förstod hon direkt vad hon skulle göra och tog tunneln direkt då vi sprang mot den. A-hindret var också kul. Inte konstigt eftersom Myra gillar att klättra. Där fisk vi träna på att bromsa på vägen ner så att hon inte fuskade på avstampet. Slalom var en rolig utmaning. Nu gjorde vi stora svängar. Myra var duktig på att följa min hand så hon tog sig mellan pinnarna.

Nellie och Moa hade en fantastisk fart då de tränade. Moa är en riktig arbetshund och har ett fantastiskt föremålsintresse. Hon är fantastiskt rolig att fota då hon tränar.

Efter aguilityn åkte vi till en sjö och svalkade oss lite. Då Nellie och jag skulle äta en sallad passade på att lägga ett varsit kort spår till våra två svarta som de kunde ta på vägen hem. Myra var faktisk något mer koncentrerad än vanligt då hon spårade så det var en bra metod att först ta ut sig fysiskt. Hon hittade alla pinnar och slutleksaken. Dock har hon tyvärr inget intresse att ta upp sakerna men jag ser att hon nosar på dem.

Ikväll ska jag och Sebastian cykla. Då ska Myra få träna på att vara hemma helt själv och får då ta igen sig medan Movi som väntat där hemma får följa med i kärran.

Här kommer ett antal foton på Moa, några på Myra och några på Leo.





Inga kommentarer: