lördag 13 maj 2017

På kurs

Idag var det spårläggardag med allmänlydnadskursen. Hundarna har fått jobba massor så även vi förare. Vi började med att lägga ett godisspår på gräsmattan. Vi lade en ruta med godis och fortsatte sedan spåret därifrån. Myra motiveras av själva spåret. Hon hoppar över nästan alla godisar. Snabb och lite slarvig är hon men hon kom i rätt i spåret.

Innan fikat lade vi spår i skogen. Jag lät den ena tränaren lägga spår åt mig, det blev med tre pinnar, en vinkel och en leksak på slutet. Jag har fått tips innan att låta andra lägga spåret då Myra skulle diskriminera alla andra spår om jag lade det. Myra var även snabb i detta spår. Hon hittade två pinnar av tre, gick fel några gånger så att vi fick samla ihop oss men hittade iallafall leksaken på slutet. Jag fick tipset att jag ska lägga spåret själv några gånger tills Myra lärt sig konceptet mer. Då kommer jag också vara mer säker på hur spåret går och därmed blir det lättare för oss båda. Alla har så klart olika teorier men det jag fick höra idag var att Myra inte skulle diskriminera andras spår bara för att jag lade. Hon skulle istället se det som en spännande utmaning att få följa andra spår efter att ha traskat i mina gamla fotsteg ett antal gånger.

Vi körde också uppletande i ruta. Myra fort in i skogen och upptäckte efter ett tag att rutan tog slut. Hon vände om och letade, fort utanför rutan igen och vände om. Jag fick gå in i rutan så hon styrdes mot leksken och då hittade hon den bakom en sten. Vi tog leksaken tillsammans och sprang ut utanför rutan där Myra fick leka med den.

Det var kul att träna med andra, få tips och råd och se hur de andra hundarna spårade och letade. Alla var duktiga och alla kunde vi få med oss något att fundera på inför framtida träningar.

Jag passade även på att fota lite medan vi väntade på att spåren skulle lägga sig. Jag hade svårt att få till bra bilder i rörelse, hur mycket jag än ställde in kameran. Nästa kurs jag behöver gå är en fotokurs.

Selma (Dvärgtax, eller om det var kanintax)

Abbe, Cockerspaniel och King Charles kavaljer

Rolle, Griffon Petit Brabancon

Lasse, Corgi

Inga kommentarer: