tisdag 27 september 2016

Upp på pallen

Efter en dag på jobbet, där Myra spenderat större delen av dagen med Lucdy på kontoret, var det dags för valpkurs igen. Idag fick vi göra uppletande av leksak i skogen samt göra och gå ett godisspår. Myra som gjort uppletande ett par gånger innan har fattat grejen och gick målmedvetet in i skogen och letade runt en stund innan hon dök med nosen ner i leksaken och fiskade upp den. Sist ut av hundarna i vår grupp hade hon hunnit få upp förväntningarna och det fanns gott om lukter de andra hundarna lämnat efter sig på marken. Kul var det att se Myra arbeta så flitigt i skogen.

Godisspår är fortfarande ganska svårt. Myra gick en del åt sidan men hittade spåret igen när jag visade henne. Bråttom hade hon så hon missade de goda bitarna jag lagt ut men att hon till slut gick spåret var ju det viktigaste.

Vi tränade också på att gå fint på kursen. Vilken skillnad det är att gå fint med Myra nu från för några veckor sedan. Som vanligt så drar Myra alltid i kopplet och vill hälsa på de andra hundarna när vi kommer. När jag sen lockar på henne och visar godisen infinner hon sig snabbt vid min sida och hon kan gå fint en bra bit tills jag belönar med godis. Hennes koncentration och uthållighet har blivit mycket bättre. Hon har både mognat och så klart även vant sig vid just dessa hundar tänker jag.

Av Melinda som är hjälptränare på kursen hade jag beställt en pall som hon lovat fixa. Idag kom leveransen och jag var så klart tvungen att testa den lite med Myra när vi kom hem. Movi värmde upp oss genom att visa sina kunskaper på pallen först. Det dröjde inte länge innan jag fick upp Myra så att hon stod med framtassarna på pallen. Jag klickade och gav godis. Så höll jag godisen vid sidan av hennes huvud så hon var tvungen att flytta baktassarna för att komma närmare godisen. Jag klickade och gav godis så snart hon flyttade baktassarna. Att på Myra att ta de första stegen med baktassarna då framtassarna var på pallen var lättare än jag trott. Det dröjde inte länge innan hon kunde ta flera steg. Hon lär sig snabbt lilla Myra och är fantastiskt rolig att träna med. Kvällens session blev väldigt kort då Myra redan fått gott om stimulans på kursen. Jag kan inte vänta tills Myra får gå upp på pallen nästa gång.

Inga kommentarer: