torsdag 29 september 2016

Huset fullt av busar

Movi kuppade idag i sig cirka 400 gram kyckling och fiskgodis. Jag hade idag bestämt att jag skulle ta ut hundarna en och en, kunna ge Myra lite mer uppmärksamhet och träning under promenaden samt träna bakdelskontroll med henne ute utan att Movi står och är avundsjuk och vill vara med. Att gå ut med Movi själv är också skönt för henne då hon får egentid.

Medan Myra hängde på låset och ville ut stod jag och snabbt klippte lite mjukt godis från den nyinköpta storpacken av lyxgodis. Jag kastade mig iväg och lämnade den öppna, nästintill fulla, förpackningen på bänken. Dörren stängde jag om en besviken Movi som inte kunde se värdet i att jag gick ut med hundarna en och en just idag.

Efter att Movi matats med godis under sin promenad och efter att hundarna bjudits på och med glädje ätit sin kvällsmat började jag fundera över vart lyxgodiset tagit vägen. Jag tänkte att Sebastian hade stoppat undan det efter att han kommit tillbaka från tvättstugan men hittade det inte på de vanliga ställena. Då han var i tvättstugan igen kunde jag inte fråga honom. Jag började ana onåd och tog en titt i plastinsamlingen. Där låg påsen med tydliga spår av att en hund varit på den. Då kände jag på Movis mage och märkte att den var ovanligt spänd. Förutom knappa två deciliter torrfoder förstod jag nu att magen innehöll knappa 400 gram torkat kyckling och fiskkött. Det var det mjuka lyxgodiset det som skulle räckt så länge till träningen. Movi hade kanske inte varit så besviken trots allt över att hon blev lämnad ensam en stund när jag gick ut med Myra och Sebastian tvättade.

Myra har även hon bidragit till bilden av bushundar här hemma. Igår hittade vi en söndertuggad matta på golvet och idag kom vi hem till ett söndertuggat överkast. Vi har hittills varit oerhört besparade från att hon som valp tuggat sönder saker. När vi varit hemma och sett henne har vi kunnat säga till i tid. När vi varit borta har hon tidigare inte förstört en grej. Jag antar att hon tycker att det är tråkigt när vi inte är hemma och har kommit på ett sätt att underhålla sig. Så länge det är mattor och överkast är det ingen fara men vi vill inte ha hennes tänder i möblerna tack.

Inga kommentarer: