söndag 8 maj 2016

Lugn, glad och fokuserad

När jag gjorde min morgonyoga tänkte jag på tre ord som jag skulle vara denna dag. Mina tankar har den senaste tiden snurrat kring både valp och sommarstuga men idag skulle jag vara lugn, glad och fokuserad. Denna övning lärde jag mig på en föreläsning genom jobbet för ett par veckor sedan. Tanken är att jag ska tänka på dessa ord som ska påminna mig om hur jag vill vara för dagen. Till Movi valde jag orden pigg, glad och fokuserad men det var så klart min uppgift att få henne vara så.

Dagens utmaning var att Movi och jag skulle göra vår sista godkända tävling i rallylydnad fortsättningsklass. Solen gassade redan från tidig morgon och Movi är inne i sin luktperiod innan löp. Mina tre ord följde med under morgpnpromenaden och jag kände att det fanns hopp om att det skulle gå vägen, dagens svårigheter till trots.

Jag kände mig lugn, glad och fokuserad när jag styrde bilen mot Brukshundsklubben. Jag tänkte på hur jag skulle lägga upp morgonen med anmälan, rastning, banvandring och uppvärmning av Movi. Jag kände att jag hade en plan och att den var bra.

Så fick jag banskissen i min hand och såg att de skyltar vi strulat mest med på senaste träningar var med, ett par av dem till och med två gånger. Där och då glömde jag bort att jag skulle vara lugn, glad och fokuserad. När jag värmde upp med Movi och hon gjorde dessa övningar utan problem kändes det dock tryggt igen och jag gick i in på banan med den känsla jag kommit överens med mig själv att jag skulle ha.

Movi gick fint under de första skyltarna men missade sedan en snurr. Jag tänkte att det fick vara och vi gick vidare med en hyfsat bra känsla. Sen flyttade hon sig när hon skulle stå still, en övning som hon annars varit säker på länge. Och åker Movis nos iväg åt ett annat håll och jag får kämpa för att få med mig henne. Där någonstans tappar jag fokus bland alla skyltar och jag ser till att vi gör ännu mera fel. Som tur är avslutar vi med att göra rätt på de sista skyltarna så kan iallafall lämna banan med raka ryggar.

Jag vet inte om det var värmen, det kommande löpet, att jag glömde bort att vara lugn, glad och fokuserad eller en kombination av alla. Jag och Movi gick iallafall vår första riktigt dåliga bana och lyckades bara skrapa ihop 57 poäng av 100 där 70 är godkänt.

Det är så klart tråkigt att lägga en hel dag på tävling utan att komma hem med ett kvalificerande resultat men så kan det bli. Jag känner mig dock peppad att gå på det igen, göra om och göra rätt. Dock känner jag inte att det är någon idé att testa igen så länge det är högsommarväder. Movi är trots allt 12.5 år och värmen påverkar henne. Det kanske får bli till hösten vi kör igen vilket också är tråkigt för det är nu vi har gnistan uppe.

Jag och Movi fick även träffa Movis barnbarn idag, Fätorpets Kärleksört "Trubbel" och hennes matte, min namne, Jennie Åström. Det var roligt att äntligen få träffa en släkting till Movi. Movi själv hälsade snällt och fint första gången men fräste sedan till surt och visade tänderna. Hon var inte så imponerad av den yngre generationen och valde att sätta sig på behörigt avstånd vid fotografering.

Innan lunch åkte Sebastian hem med Movi och jag jobbade sedanresten av dagen med att höja och sänka hindret när avancerad klass körde. I denna klass, så väl som i de andra klasserna, var det många som sällskapade med mig och Movi under gränsen för godkänt. Det var en tuff dag för alla tävlande med tävlingsnerver, sol och annat som kan påverka.

Jag kom hem efter en hel dag på klubben till en överlycklig Movi. När hon mötte mig i dörren kände jag att ingen tävling kan ta sudda ut den kärlek jag har till henne. Vi må ha sänkt vår nivå men vi har fortfarande varandra.

Inga kommentarer: