torsdag 26 november 2015

Orka, orka 8 kilometer

Movi är min farthållare. Vissa skulle kanske säga bromsklåss men jag väljer att se henne som en farthållare. Utan Movi skulle jag nog inte orka springa längre sträckor. Som idag, när jag efter en samverkansdag på Migrationsverket var hemma redan innan halv fyra, och drog ut i skogen med massa energi. Jag kände redan efter första långa uppförsbacken, där 2,4an börjar, att jag skulle utmana mig själv och springa tre varv. Movi hängde på bra första varvet men tappade rejält med energi under den långa uppförsbacken både under andra och tredje varvet. Hade det inte varit för att jag inte ville dra henne fram i kopplet skulle jag sprungit mycket snabbare upp för den långa backen. Konsekvensen av det hade troligen blivit att jag gjort slut på min energi snabbare.

Nu efter tre varv och 7.2 kilometer hade jag energi kvar att springa hela vägen hem. Jag var nära att spurta en bit men då var farthållaren där och hidrade mig. Så med ett jämnt och fint tempo, kanske lite väl långsamt i uppförsbackarna enligt min smak, sprang jag och Movi dryga 8 kilometer och jag tvivlar inte på att vi kunnat spriga längre om det inte vore för att det blir så förbaskat tråkigt att springa samma varv runt elljusspåret.

Efter turen väntade en varm bastu på mig. Movi fick följa med och duscha underredet samt göra mig sällskap där jag sprang mellan bastun och kallduschen.

Inga kommentarer: