torsdag 20 november 2008

Vissa manniskor blir branda av solen da den ar stark. Jag far eksem. Ett sar pa varje hand fran ett stadigt grepp om hackan. Och handleden full av sma allergiska prickar av solen och varmen. Jo, det ar gassande hett har pa dagarna. Den omtalade kylan och de regnida dagarna har lost med sin franvara vo¡ilket iochforsig ar skont. Man oj vad varmt det ar att hacka i jorden under gassande sol.
For ett par dagar sedan fick jag prova pa att mjolka en ko. Jag forsokte furst med att forsiktigt och fint massera frem mjolken men resultatet blev att det mest foll ner gammal spenhud och smuts i spannen. Efter att ha studerat proffsen lite kom jag pa att man ska trycka uppat for att fa ner mjolken i spenan och sedan dra ner hort. Ja, jag hoppas att kon inte tar illa upp men det kanns inte snallt att slita och dra sa. Vad som heller inte kandes snallt var att lilla kalven fick komma och ta nagra sug pa varje spena for att sedan bli bortsliten igen. Da var det tycligen lattare att fa ut den sista mjolken. Hur som hellt tycker jag anda att folket i min by och saker de i de andra ocksa ar valdigt mana om att djuren har det bra. Djuren har slipper inte sta ihoptrangda i ett stall dag ut och dag in. De gar ute och betar men dock ar de for de mesta bundna runt en stolpe och flyttas runt till olika plattar dar det finns betesmark. En hast som jag gar forbi om dagarna ar oerhort smal. Sa att jag riktigt kan se hoftbenen sticka upp och ut dar bak samt varje revben. Pa manga hundar ar revbenen ocksa synliga men hundarna ar losa och glada och for ovringt varkar de andra djuren valmatade med gras och grodor.
Igar nar jag gick pa vagen i min by ropade nagra personer som arbetade pa sin aker om jag ville komma och hjalpa till. Visst ville jag de da det var ett ypperligt tillfalle att lara kanna folk. Jag fick en hacka i min hand och borjade arbeta. Nyfikna fragor om sverige och sjalvklart den vanliga fragan om jag har pojkvan eller inte. De fragade om man har maskiner i jordbruket i Sverige och jag svarade ja samtidigt som jag med en vissad skeptism berattade att jordbruket i Sverige ar en industri. Och det kan jag saga att manga jag pratat med har med stolthet berattar om att inga maskiner eller kamikalier anvands samt att manga produkter som anvands i jordbruk och kulturarva ar naturliga.
Nar jag jobbat en liten studn med deras jord och smapratat lite kommer en person ut pa akern med en stor flaska lask och brod. Tillsammans sitter vi pa akern och fikar lite innan jag blir tackad efor hjalpen och bar min vag. Jag blev mycket glad av denna spontana inbjudan aven fast det var jag som hjalpte till. Misstanker att det var min ansats pa mingan som oppnade dorrarna lite mer.

Inga kommentarer: