fredag 21 november 2008

Handlingskraftiga

Igar var Asa och jag riktigt trotta pa att bara bli runtvisade pa tyristaktiviteter och inte fa nagon inblick i vad organistationen gor. Hittills har vi bara traffat handledarna ett par timmar pa eftermiddagen och ovrigt tid har vi hangt med vara familjer. Efter att ha suttit och klagat pa en parkbank over hur slappt det ar och hur lite vi vet om organisationen gick vi till ett cafe och skrev ner en handlingsplan for vad vi vill gora och vad vi vill fa fram till handledarna. Denna lamnade vi idag pa eftermiddagen da vi traffade dem och iallafall den ena, Pepe, tyckte att det var jatte bra att se vad vi vill. Han sade att han hade haft svart att se det innan.
Da en av sakerna vi skrivit upp i planeringen var att komma igang med engelskalektioner som vi pratat med nagra personer om innan. Jag traffade en larare pa mingan forra helgen samt en annan som jobbar pa FIIS som var mycket possitiva till det. For att komma igang med en planering gick Asa och jag till visepresidenten for FIIS som bor i min by. Han var tacksam for att vi kom och for varat initiativ och tog pa sig att ta reda pa mer om nar och hur. Vi blev inbjudna p ett mote pa eftermiddagen samma dag men tyvarr blev det inget av det for de var valdigt fa som kom. Dock fick vi aven prata lite med presidenten for FIIS. Han berattade att ett stort problem i byarna var migrationen och att problemet vilar pa faktumet att Ecador inte tagit del av den globaliserade varldens takniska framgangar samt att pengar fattas och att marknaden ar svag for det som produceras. Jag skrev tidigare att manga jag traffat ar stolta over att de inte anvander maskiner i jordbruket. Detta ar en paradox da det tunga kroppsliga arbete som smabonderna har belastas med bidrar till fattigdomen. For att halla ett litet falt med majs i schakt fran ogras kravs dagars arbete. Tyvarr gar det ju inte att forneka att effektivitet bidrar till att mer mat produceras och att bonderna avlonas mer samt att fler munnar mattas. Men vill vi verkligen att jordbruket ska bli en industri som i Sverige? Kenske finns det en gyllene medelvag.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Du är så duktig på att blogga! Och så handlingskraftig! :D

Vi är på samma typ av sidapraktik, men vi har verkligen hamnat i två totalt olika sammanhang du och jag!sofia

Sofie sa...

Det verkar som att ni har börjat känna er som hemma nu :-) Man kan inte vara turist hur länge som helst! Hörde om hunden, mycket sorgligt. Tror du får ta bort bilden här på bloggen för jag blir ledsen när jag ser den :-( Nu ska jag åka ner på stan och konsunera lite. Måste köpa riktiga vinterskor, här är det -6 och snö nu!! Fast mitt på dagen har det varit -1 el. -2, fast det är härligt. När får du användning för ull-kalsongerna? Du kanske kan skicka dem till mig istället!

Charlotte sa...

Vad bra att ni tar egna initiativ. Det måste ju hända ngt, ni kan ju inte spendera 5 mån och bara "lalla":( Idag är det minus 3 och det är lite soligt men samtidigt snöar det:) Riktigt vackert. Hoppas att det börjar hända ngt så ni får agera av egen kraft! Vad har Sofia för blogadress? Puss tu madre

Therese sa...

jennie, jennie, vad tuffa ni ar mina kara!
jag och lina har varit med pa en pilgrimsvandring och vandrat fran 19.00 igar kvall till 01.00 imorse, sedan var det kyrkobesok mm. Vi har sovit nagon timma pa buss inatt men nu ska vi ivag pa en politisk taller.
Snart, snart, snart ar vi tillsammans igen! Jag langtar!

Jennie sa...

oja sofie, yllekalsongerna far du inte. nu har det varit regn rustk och gratt nagra dagar sa de har varit skona att ha pa. fy vad lerig vagen blir nar det rengar. har har man tydligen inte kommit pa vad grus kan gora for undervark.
mamma sofia hittar du pa: http://www.resdagboken.se/Default.aspx?documentId=3&userId=52971&section=myimagegalleries&journeyId=326796&imageId=14184495

Jennie sa...

eller ga in pa resedagboken och sok pa sofos sa hittar ni sofia!