onsdag 12 november 2008

Bergsbestigna hander mot dammigt tangentbord

Uppfoljning fran forra inlagget. Hur ska det ga med min familj. Blir jag kvar i ett lyxhus med en familj som ar helt underbar eller flyttar jag till okand mark for att leva ett liv som ar mer vanligt for ecuatorialner? (Min handledare hade namnligen hittat en annan familj till mig i en annan by). Sager min mamma att jag far bo kvar bara for att vara snall eller for att hon vill ha mig? Vill jag sjalv prova pa det mer tuffa livet snarare an att leva som en prinsessa med uppen spis och elektrisk dusch? Efter mycket grummlande over vad jag och vad jag tror att min familj vill tog jag tjuren i hornen och opratade med min mamma Carmen. Nar jag berattat att det finns en annan familj gjorde hon klart for mig att det inte var nagra problem att jag bodde kvar samt att hon inte ville att jag flyttade foar att barnen skulle sakna mig. Puh, problemet ar lost och jag stannar! Jag och barnen har blivit goda vanner. Vi har sjungit tillsammans och aldat i brasan. Jag har hangt endel med mamma Carmen och pratat med henne samt pratat med en aldre son.
Vad galler spraket har jag kommit pa att tystnaden inte ar en produkt av konversationssvarigheter. Den ar snarare kulturellt betingad da folket i de Ecuatoriansdka bergen ar lite som norrlanningar. Jag tror inte att det ar nagot kostigt att sitta tyst och stilla och bara titta ut och fundera. Nagot som jag tror ar valdigt larorikt for mig.
Idag tog en av vara handledare samt nagra andra fran organisationen FIIS med oss pa aventyr. Vi besokte ett vattenfall i bergen med en liten lagun dar inkafolket ska ha badat och ranat sina sjalar. Det var kul att klattra lite och visa sig modig. Vi klattrade en liten bit upp gor ett vattenfall och det var ratt snarigt. Jag fick hjalp av en manlig hand att dra mig upp sista biten. For att jamna ut genus spelet tog jag initiativet att dra upp en annan man nar han skulle upp. Det var kul att gora nagot tillsammans och fa skratta lite spontant.
Nu kan jag inte vara sa mycket mer pa internet for jag lever pa lanade pengar av Asa. Har fanns ingen bankomat, bara banker, sa vi far ta en utflykt till staden Loja pa lordag som ligger 2,5h bort ed buss.

1 kommentar:

Charlotte sa...

Himla tur för dig Jennie att du har gått hem hos mamma Carmen!!! Lilla "prinsessan"...Du går hem hos vem som helst - det bara är så! Du vet väl att Viveca säger att du är "ett väsen"...
Nu undrar jag hur länge du ska hänga? Ska det aldrig bli allvar därborta och att du ska göra ngn nytta???????
Har du fått äta helstekt marsvin ännu? Sägs att det är gott! Är väl egentligen inte värre än att vi äter kyckling! Men du kanske fortsätter vara vegetarian även hos din Ecuadorianska mamma!?
Fy så kallt det var då jag gick hem från jobbet idag! 1,5grader och blåst och så har det regnat och är DESSUTOM becksvart då man går ut e jobbet! Du har det bra du! Pussåkram, din svenska mamma