lördag 15 november 2008

Hacka och spade genom stenig jord

Med jord i byxorna och itslitna hander vandrar jag hem efter en dags gemensamt arbete i byn.Minga kallas det och ar en obligatorisk aktivitet som alla familjer i byn ska bidra med pa lordagarna. Idag gravde vi ett dike som det lades ned en vattenledning i samt en djup grop dar vattnet skulle samlas. Det var min forsta minga och jag gillade det. Det var lul att arbeta tillsammans med byborna och ett bra satt att lara kanna folk. Visst var det mycket tid som jag inte pratade med nagon utan bara gravde och log mot folk men ibland fick jag olika fragor om Sverige och vad jag gjorde har. En person som jag traffat pa organisationen tog meg med till sin kryddtradgard for medicinnvaxter som han stolt visade upp.
Det var aven skont att ta i lite med hackan och spaden. Nar vi arbetat nagra timmar var det gemensam middag da alla fick en stor talrik med ris och en rora med fisk och pasta.
Igar var det fest med familjen. Flera av barnen var pa besok och kvallen till ara hade foraldrarna slaktat en kykling och tva marsvin. Kycklingen tillagades i en soppa och marsvinen grillades i oppna spisen i mitt hus. For ovrigt ar det allas hus nu for jag har vbisat att familjen ar valkommen att sova dar och de har med gladje antagit erbjudandet. Igar bar vi in bord och stolar i huset och at framfor den oppna brasan. Det paminner bade lite om Norrkoping dar jag bjod in en massa venner till mat i min lilla lagenhet samt om opsta dar familjen samlas i ett hus med oppen brasa for att umgas och ata. Jag fick ata agg, ris och sallad nar de andra at kott. Snall familj som ger mig vegetariskt.
Igar var jag och Asa aven med varan handledare Peppe till en annan by. Dar halsade vi pa en folkhalsoklinik som finansierades av staten. Det var en doktor poch en till peron som jobbade dar. De kontrollerade halsan pa barnen och de gravida, vaccinerade och informerade om halsa. Valdigt kul att se att det finns sadana kliniker som ar sa viktiga.
Pepe sade att han ska ta oss till orienten, regnskogen, Amazonas, for nagra dagar om vi vill det. Jag skulle tycka att det var otroligt kul. I den byn vi besokte bor det manga som jobbar i orienten. Det tar en dag att ga och sex timmar med bil. Det ar tydligen inte ovanligt att ga.

1 kommentar:

Charlotte sa...

Hej Jennie! Är såå avundsjuk på dig och vad du gör! jag vill oxå vara med på minga! Läser !Alerta! nu och den är intressant. Har du börjat med ditt praktikjobb i byarna? Eller är du "prinsessa" fortfarande? Här är det "bara" skitväder...igår sken faktiskt solen men regn idag igen. Klart jag tar med present till mamma Carmen(har redan tänkt på det) och blåbärssoppa. Säg till om det är ngt mer som behövs men inte för stort! JA, vd spännande med någr dagar i Guayaquil! Puss mamma