onsdag 26 november 2008

Bergsutflykt med smak av blabär

Nu minna vänner ska ni äntligen fa se en rejäl massa bilder fran Ecuador!
Igar var jag och Asa pa utflykt med FIIS till ett fiskprojekt. Vi akte buss till en annan by och fortsatte sedan ut pa landet upp i bergen. En bra bit bort fran alla andra hus bodde en familj som jobbade med fiskodling, bavaring av och aterplantering av naturen. Fiskarna som odlades var till for att aterplanteras i floderna som blivit utfiskade. Vi Vandrade langs en vag som de som gar till fots till orienten gar pa. Den var lerig och gropig. En avstikcare upp i bergen ledde oss till buskar med rika bär. Ni ser dem pa bilden ovan. De smakade precis som blabär och jag tror att det kan ha varit en form av dem. Uppe i bärgen stotte jag pa manga nyplanterade skott av björkar och tallar. Tydligen höll dessa trad pa att försvinna fran bergen och bahovde aterplanteras. Mannen i röd hatt var en av dem som jobbade med projektet.

Växterna till höger tycker jag ser ut som sma eldar.


I bergen fanns ocksa mycket mer vackra blommor och växter an det gör pa den odlade mark som jag babor just nu. Här ser ni min handledare Pepe och en annan som jobbar pa FIIS plocka med sig olika växter hem.



Jag fick sitta langst fram och prata med busschaffören pa vagen till bergen.

















Kortet med mörka molnäar fran orten Saraguro. Det ar i närheten av där min familj har sitt hus. Bilden ovan visar min by Oñacapac en molnig dag.




Cafét pa bilden är Asas och mitt favoritcafe. Där jobbar en butter gammal gubbe som alltid gar runt med utstickande underläpp.
I köket star Asas mamma Rosa och lagar kol tillsammans med sin syster Maria. Detta är efter en minga som vi hade tillsammans i lördags da vi ransade nagons aker fran ogräs.


Sista bilden visar mig och min pappa Miguel nar vi en het solig dag hackar oss igenom majs och bondböneplantaget för att utrota det fran ogras.












3 kommentarer:

Minna sa...

Ojoj lite rödigt med texten och bilderna, huller om buller, blev nog inte som du tänkt dig, men men man ser ju och det är fina bilder. Ser roligt ut att arbeta på åkern, fast hårt arbete förstås, akta ryggen... kram

Charlotte sa...

Va´ härligt det låter och vilka fina bilder Jennie! Jag är så glad för din skull att du trivs och att du fått en så´n underbar familj! Det du beställt kommer med till Ecuador. Här håller snön på att smälta och nu är det plus ute. Det skiter sig med skridskoisen...
Kramar mamma

Sofie sa...

shit vad häftigt alltså! Nu verkar du verkligen ha kommit igång med saker i ditt nya land. Kul med all natur som du får träffa också. Antar att blåbären är en form av amerikanska blåbär, de växer ju på stor buske och är vita inuti.
Kram