fredag 29 april 2016

Tärnsjöläder

Jag har längtat efter att få köpa halsband till nya valpen och har då tänkt köpa det av läder från Tärnsjö. Sen kom jag på att jag faktiskt kan skämma bort Movi med något fint. Hon har haft samma tyghalsband som hon hade när hon kom till oss för två år sedan. Vem vet hur länge hon haft det halsbandet.

Movi tyckte det var så där kul att prova kläder på Arken Zoo. Hon försvann hela tiden iväg och nosade på hundben eller fiskmat. Killen på affären tyckte hon var väldigt scharmig. Vi hittade ett svartvitt som var som gjort för Movi. Nu har hon äntligen ett riktigt halsband som är vegetabiliskt garvat med kromfritt Tärnsjöläder som andas och inte framkallar allergier.

Min farmor och farfar har ägt och arbetat på Tärnsjö garveri och farmor har tillverkat massor av lädersaker. På den tiden var inte produktionen miljövänlig och pappa berättar om hur sjön bredvid garveriet, den som farfars far en gång badat i, varit död under pappas uppväxt. En visste inte bättre på den tiden. Nu är förhoppningsvis sjön på väg att återhämta sig. Garveriet finns inte längre i min familjs ägo och det blåser miljömedvetna vindar över Tärnsjö.

Movi var iallafall väldigt stolt när hon med sitt nya halsband gick hemåt på Norrköpings gator. Om det var glädjen över Tärnsjöhalsbandet eller att påsen matte bar på innehöll ben är svårt att säga men stolt var hon. Jag tror även att farmor hade varit stolt om hon sett Movi idag.

Inga kommentarer: