lördag 30 april 2016

I skogen på besök

Så kom våren med alla längtan som det innebär. Längtan efter sol och värme. Längtan efter den kommande valpen. Ledighet. Bad i friska skogssjöar och en massa cykelutflykter. En av de längtan som jag har på våren är den efter ett eget krypin på landet. Ett ställe där jag kan öppna dörren och låta hunden springa ut i det gröna. Gärna ett ställe som ligger ett stenkast från där jag bor.

Jag är en periodare. Hemnet knarkar jag mest denna tid på året. Husporr är inte olagligt men dock inte ofarligt. Varje gång jag hittar mitt drömhus är jag på väg att släppa allt för att köpa det. Om jag säljer lägenheten. Om jag säljer stugan som jag delar med min familj. Det är inte omöjligt,  jag kan alltid köpa om jag uppoffrar något annat.

Igår började min tyngsta period av hemnetknarkande och då vips dök det upp en stuga som faktiskt kanske kan ingå i min ekonomiska världsbild. Jag blev så klart nyfiken och lurade med mig mina grannar Sas och Ludcy för att snoka runt lite i området.

På vägen dit upptäckte vi att maklarassistenten som säljer stugan också är vår granne tillika styrelsemedlem i min förening. Jag ringde henne och frågade om vi får titta in på tomten. Det gick bra. Vi var tydligen inte de enda som bett om att få åka dit och gå runt. Jag frågade varför det var så billigt och det var det lätt otillgängliga läget med att vägen inte går fram till huset som sänkte priset. För min del var inte otillgängligheten något problem utan snarare att det förhöjde upplevelsen. Här kommer min plus och minuslista samt bilder från stugan, tomten, skogen bakom tomten samt en sjö ett par kilometer bort.

Plus:
- högt beläget med häftig utsikt över Kolmårdenskogarna
- häftigt kuperad tomt med både höga bergsknallar och plattare delar med tex stor altan
- lättskött tomt, liten stuga, mer tid för avkoppling och äventyr
- Kolmårdenskogarna börjar bakom husknuten fulla med stigar att vandra på
- cykelavstånd till mindre och större skogs- och badsjöar
- bara en granne framför, inga grannar vid sidan eller bakom
- nära till Norrköping, cirka en mil, bussplats finns runt hörnet och cykelväg hela vägen till stan finns

Minus:
- på höjden ca en km från väg 56 och tåget, ett brus hörs från vägen, det är inte tyst som en kan förvänta sig i skogen
- tomten är mestadels skuggig mitt på dan pga alla träd på tomten och pga skogen och bergen som omringar tomten
- troligtvis ingen kvällssol då solen går ner bakom bergen och skogen

Övrigt:
- att stugan är enkel är inte mycket att kommentera, jag förväntar mig inget mer för det priset
- till stugans fördel är att kommunalt vatten är indraget och kommunalt avlopp finns där anslutningsavgiften är betald
- stugan har ett utedass med en form av elektrisk toa
- tomten är friköpt

För att sammanfatta finns det fler plus än minus. Nu är det bara att ställa dessa mot varandra för att se vad som väger tyngst. Alla plus och minus måste också ställas mot utgångspriset. Kan jag förvänta mig en lättskött skogstomt nära stan, utan ljud från vägar och tåg till det priset? Svar nej. Vill jag fortsätta spara pengar och vänta på något bättre? Vill jag ta schansen till en första enkel egen stuga? Den största frågan som inte jag kan påverka är så klart slutpriset men innan vi är där måste jag själv veta vart jag står. Och så måste jag ta med mig Sebastian till skogen på besök då han var hemma och pluggade idag.

Inga kommentarer: