fredag 15 maj 2015

På dejt med Red Dog

För några månader sedan såg jag filmen Red Dog med en kelpie i huvudrollen. Den hunden påminde så om Movi i ansiktsuttrycket och jag blev nyfiken på rasen.

På tävlingar har jag förmånen att träffa andra hundar och människor. Jag passade på att prata med några kelpiemänniskor jag träffade och hälsa på några hundar. Kelpieägaren Sara gav mig sitt nummer så att vi skulle kunna höras igen.

Så kom då dagen då jag äntligen skulle få gå på dejt med Red Dog. Sebastian och Movi följde med när jag mötte upp Sara, hennes kille och de två kelpiesarna i Vrinneviskogen.

Jag och Sebastian fick turas om att gå med Vajlo som var äldst av de två hanarna. Jag körde några rallylydnadsmoment, vi promenerade,  sprang och hoppade upp på stenar. Han flirtade med mig när han ville ha godis, precis som Movi gör, då han gick länge vid min sida och tittade på mig.

Vajlo var en härlig och lyhörd hund med mycket fart. Lilla Dunder var också en trevlig kille som var mycket lyhörd på sin matte.

Movi hade inget problem med det nya sällskapet eftersom hon slapp hälsa. Dunder passade på att passera henne precis vid hennes sida några gånger och Vajlo snodde åt sig några sniff där bak men annars gick de två nya vännerna lätt att styra bort från tanten.

Efter promenad och ett par timmars prat om hundar skiljdes vi åt. Sara och Vajlo har precis som vi en godkänd tävling kvar i nybörjarklassen innan de går vidare till fortsättningsklass i rallylydnad så jag och Movi kommer att träffa våra nya vallarkompisar igen för att träna tillsammans.

Inga kommentarer: