fredag 10 april 2015

Att skriva

"Det finns ingen  Idébank, ingen Historiecentral, ingen Skattkammarö med nedgrävda bestsellers; bra idéer till berättelser verkar faktiskt uppstå ur tomma intet, de kommer flygande mot en när man minst anar det. Två från början sinsemellan helt skilda uppslag smälter samman och plötsligt har man en idé. Ditt jobb är inte att hitta de där idéerna men att förvalta dem när de dyker upp."

Citat av Stephen King
Ur boken "Att skriva"

När jag tänker efter är det just på detta sätt som min berättelse "Stig-Berit vid rälsen" växte fram. Det var ett par idéer som smälte samman och när jag jag väl började skriva så kom historien av sig själv. När jag läser citatet av Stephen King blir jag åter sugen på att förvalta liknande idéer.

Novellen "Stig-Berit vid rälsen" går att läsa under denna länk:
http://jennieastrom.blogspot.se/2011/03/stig-berit-vid-ralsen.html?m=1

Inga kommentarer: