måndag 27 april 2015

Att skriva - läsandet

"Om du vill bli författare är det två saker du absolut måste göra", skriver Stephen King: "läsa mycket och skriva mycket." Stephen skriver att han läser ganska långsamt men han tar sig igenom ungefär sjuttio till åttio böcker per år. Han läser i köer, vid matbordet, i fåtöljen, i teaterfoaljen och på toan. Med hjälp av talboken läser han också i bilen och på träningsmaskinen. Stephen avråder den som upplever att den inte kan missa ett visst program på tv från att bli författare. Han lyfter fram de sämsta böckerna som de mest lärorika.

Med detta råd från Stephen inser jag ganska snabbt att jag har ett utvecklingsområde. Jag räknar inte antalet böcker jag läser men gissar att det ligger på en till tre böcker i månaden. Om jag får tag på en bok jag inte gillar eller som jag av någon anledning inte lyckas fastna för slukar den min läslust helt. Istället för att snabbt dra igenom den eller ta fram en ny bok blir de stunder jag plockat fram boken allt mer sporadiska. Jag tror också att jag ibland tycker lite för mycket om att leva i verkligheten eller i mina egna tankar. Ta bara exemplet med mitt pendlande. Snart har jag åkt tåg till vardags i en månad. Under denna tid har jag haft Stephen Kings bok "Att skriva" med mig i väskan hela tiden. Hur långt tror ni att jag kommit i den? Jag har kommit halvvägs. 134 sidor av 256. Det är inget tempo att tala om om jag någon gång siktar på att bli författare. Om jag inte sover på tåget så sitter jag oftast och funderar medan jag tittar ut på landskapet. Tanken att testa en ljudbok har slagit mig. Jag tror att det skulle vara perfekt. Dock är jag rädd för att jag skulle somna ifrån boken och vakna i Malmö. Dock är kanske detta en risk som jag får ta om jag vill utvecklas i mitt skrivande. 

Inga kommentarer: