tisdag 21 april 2015

Att skriva - verktygslådan - nedre sektionen

I den nedre sektionen av verktygslådan ska de stilistiska dragen ligga, skriver Stephen King. Här pratar han om bland annat stycken och utformningen av texten. Detta är något som jag själv lägger mycket vikt vid. Jag föredrar strukturerade och luftiga texter med många styckesindelningar. Det första jag tittar på om jag öppnar en ny bok är detta. En bok med kompakt text som fortsätter sida upp och sida ner utan paus kommer jag sällan särskilt långt i.

"Språket måste inte alltid bära smoking. Syftet med att skriva romaner är inte att kreera grammatiska mästerverk utan att få läsaren att känna sig Välkommen och att förmedla en historia...att om möjligt få honom eller henne att glömma att de överhuvudtaget läser en bok. Enmeningsstycken liknar snarare tal- än skrivspråk, och det är bra. Att skriva är att förföra."

Av Stephen King 

Ur boken "Att skriva - en hantverkares memoarer " 

Inga kommentarer: