tisdag 24 februari 2015

I Överkalix blommar körsbärsträden

Det första som möter mig när jag tillsammans med representanter från Luleå kommun svänger in på parkeringen i Överkalix är blommande körsbärsträd. De är förståss inte riktiga då våren är ett antal månader bort här uppe. Klimatet är dock milt och till skillnad från i Luleå blåser ingen nordanvind från havs. Här finns bara islagda Kalixälven och berg som jag kallar nu minifjäll. Bland alla Norrbottningar var det bara jag som uppskattade den vackra utsikten över fjällen. Jag fick då höra att det inte var några fjäll utan berg och kände mig då genast på samma nivå som Batra vad gäller placeringen av de svänska fjällen. I övrigt har det varit en mycket trevlig dag tillsammans med kommunrepresentanter och Länsstyrelsen i Norrbottens län.

Inga kommentarer: