Här presenteras resultatet av ett googlesökande på orden "mujer" och "hombre" på den chilenska sidan google.cl. Samt motsvarande resultat på orden "kvinna" och "man" på den svenska varianten google.se.
Mujer:
1. Mujeres sin ropa (kvinnor utan kläder), 7.640.000 resultat
2. Mujeres ricas (rica är ngt som smakar gott eller "goding"), 5.310.00 resultat
3. Mujeres bellas (snygga, vackra, stiliga), 4.980.000 resultat
4. Mujeres lindas (snygga, vackra, stiliga), 4.960.000 resultat
5. Mujer busca hombre (kvinna söker man), 4.610.00 resultat
6. Mujeres hermosas (vackra kovinnor), 4.340.000 reslutat
7. Mujeres haciendo el amor (som har sex), 1.560.000 resultat
Sen kommer chilenska kvinnor, ryska kvinnor och kvinnor i bollar (mujer en pelota)
Hombre:
1. Hombres para mujeres (män för kvinnor), 9.770.000 resultat
2. Hombre arbol (trädmannen, han har en infektion så att han ser ut som ett träd) 7.250.000
3. Hombres musculosos (muskliga män), 2.190.000 resultat
4. Hombre desnudo (nakna män), 1.490.000 resultat
Sen kommer snygga män, män i boxer, underkläder samt män som spelar (araña juegos).
Ja, vad kan vi då med detta konstatera. Att det finns en stor tendens av objektifieringshysteri både i betraktandet av kvinnan och mannen inom det chilenska googlesökandet. Skillnaden mellan de båda könen är att kvinnan är en naken, vacker och snygg "goding" medan mannen är en boxerklädd, i vissa fall naken, muskelknutte.
I denna bittra verklighet kan vi också mellan raderna se villken kvinnlig och manlig information som är ointressant i Chile. Kämpande, starka, svaga, sjuka, arbetande, engagerade, hungrande, hjälpande, geniala, oslagbara, älskande, vårdande, ömkande,tänkande, skidåkande eller livsnjutande kvinnor och män.
Varför är den sexuella blicken på objekten kvinnor och män starkare än den inspirerande blicken på de aktiva engagerande subjekten. Endast i ett fall är offret, som annars så ofta brukar få oss att känna mening i livet genom att ägna en tanke eller skänka en slant, starkare än de sexuella objekten. Jag talar då om den manliga trädmannen som kom på hela andra plats i sökrangorningen av intresset av män.
Samma experiment på den svenska google.se ger dessa resultat:
Kvinnor:
1. Kvinnor i tiden, 3.310.00 resultat
2. Kvinnor kan, 2.630.000 resultat
3. Kvinnors rättigheter, 1.620.000 resultat
4. Kvinnor som älskar för mycket, 1.310.000 resultat
Sedan kommer kvinnor söker män, kvinnors rösträtt, kvinnor i islam, kvinnor med ADHD och kvinnorörelsen.
Män:
1. män som hatar kvinnor, 1.370.000 resultat
Man:
1. Manpower, 24.500.000 resultat
Det var svårt att greppa det svenska intresset av män. Kvinnorna kan dock konstateras fylla bilden av der mer starka engagerade. I den svenska googlesökningen saknas den objektifierande sexuella blicken helt både på kvinnor och män.
Vad säger denna skillnad om det chilenska samt det svenska samhället?
4 kommentarer:
Jennie: intressant men bristfällig analys. Det känns inte som att du kommer till rätta med vad som egentligen är skillnaden mellan det svenska och det chilenska samhällets mans- respektive kvinnosyn enbart genom att googla vissa ord. Spanskans (eller snarare chilenskans) "en pelota" betyder till exempel inte i boll utan faktiskt det också naket/nakna/naken. Jag misstänker att det finns en hel del du missat enbart genom språksvårigheter.
Jag håller helt med om att dessa googleresultat inte säger allt om det svenska och schilenska samhället. Vid en googlesäkning slog det mig att resultaten var väldigt ensidiga och jag tyckte att det var intressant att lyfta fram. Att kvinnor blir betraktade som objekt på gata och blir visslade åt som om de vore hundar är också en viktig verklighet att lyfta fram. Men inget av dessa kan så klart sätta fingret på den verkliga sanningen om det chilenska samhället. Det är dock viktiga betraktelser som dokumentarats i syfte att väcka tankar.
Tack fär din läsning och kommentar!
fråga: var det statistik på vad folk söker på eller sökte du själv på olika sökord?
Skicka en kommentar