onsdag 2 oktober 2019

Digital förvirring

fredags eftermiddag lämnade jag tillbaka min jobbmobil tillsammans med dator och den sista dokumentationen till min chef på Rädda barnen. Telefonen fabriksåterställdes och alla appar rensades bort. Så spenderade jag helgen utan telefon. Ja jag är av den sorten som gärna sparar in de tusenlapparna som en egen telefon skulle ha kostat så jag äger ingen. Det är också mer miljövänligt att nyttja en telefon istället för två.

Sociala medier kom jag åt via en gammal Mac som jag bytt till mug av min syster ex. Bytet han fick av mig var Sebastians gamla långfärdsskridskor. Ni ser jag lägger inga stora pengar på teknik. Och för det mesta har det funkat bra att göra så här men byter en jobb lite för ofta kan det bli krångligt. Det mobila bank IDet som jag så snyggt installerat på jobbtelefonen jag lämnade tillbaka i fredags försvann med den. Likaså alla mina kontakter och foton jag inte orkade spara ner på en hårddisk som jag aldrig tittar på ändå.

Så blev det måndag och jag fick en ny telefon på nygamla jobbet. Allt frid och fröjd. Det är samma modell jag hade innan jag gick på tjänstledighet och samna 010-nummer. Men så fick jag ett sms från Telia och där stod det ett annat nummer än det jag hade sist. Nu rådde det en viss förvirring. Jag var så säker på att mitt gamla mobilnummer skulle hänga med så jag förnekade informationen i smset in i det sista. Prio ett var dock att få igång google kontot så att jag kunde starta upp den nya telefonen med de inställningar och kontakter jag hade sist. Telefonerna löser nämnligen åt dig bara du kan logga in på ditt google konto. Så blev det med telefonen jag fick från Rädda barnen. Eftersom jag hade haft en.Samsung tidigare fick jag till och med upp den skärmbild jag haft sist, en söt bild på Movi och Myra.

Så långt så väl. Men så var det så att jag för ett antal månader sedan bytt mitt google lösenord och jag hade ingen aning om vad det nya var. Jag loggade ju aldrig in eftersom jag alltid varit inloggad på de enheter jag använt. Jag försökte återställa lösenordet och Google frågade mig om de kunde skicka sms till numret hag hade uppgett. Det gick ju så klart inte eftersom jag inte har den telefonen kvar. Så frågade Google om de kunde skicka ett mail till min jobbmail men det kom dock aldrig fram. Sen sa Google att de skulle återkomma till mig om tre till fem dagar.

Jag var temporärt utestängd till mitt Google konto. Och med det också utestängd från all möjlighet att ladda ner appar, allt från Facebook till mobilt bank ID och swish. Jag lät detta problem vara samtidigt som jag kände att det hängde som en tyngd över mina axlar. Jag har aldrig förr reflekterat över hur stort mitt beroende av digitala medier är inte bara till socialt nöje utan även till praktiska saker. Medans jag grunnade över detta lät jag en kollega ringa upp min arbetsmobil och farhågan att jag fått ett annat nummer stämde. 

Väl hemma var min privata dator inloggad på Google kontot så där hade jag fri tillgång till mail, blogg och annat. Jag försökte mig på att ändra lösenordet men då krävdes så klart mitt gamla lösenord och skrev jag att jag glömt det kom frågan om mobil och alternativ mail upp igen. Jag lyckades iallafall få iväg en ansökan om att återställa Google kontot efter ett antal försök. Det skulle dröja sex till tolv timmar pga säkerhet att få en länk via mailen med instruktioner.

När jag morgonen därefter öppnade inkorgen hade jag fått ett mail. Jag började klicka ivrigt och vips hade jag bytt lösenord utan att veta att jag gjort det och utan att ha någon aning om vilket lösenord jag valt. Det var något förifyllt som knappt syntes och som jag trodde var ett förslag på hur det skulle kunna se ut. Det var bara att skicka iväg en ny ansökan om återställning av Google kontot och vänta ytterligare sex till tolv timmar. 

Nästa gång jag fick samma mail ropade jag in Sebastian. Nu fick han sitta bredvid mig och det skulle inte bli fort och fel. Vi kom åter till det förifyllda lösenordet och det var faktiskt inte helt uppenbart hur jag skulle få bort det och skriva in mitt eget. Inte heller hade jag kunnat använda det då hela inte syntes. När vi klickat klart och jag äntligen fått in mitt nya lösenord som jag sedan skrev ner öppnades den digitala världen framför mina ögon igen.

Jag kunde ladda ner vilken app jag ville på min jobbmobil. Jag ringde ica banken och installerade mobilt bank ID. Helt plötsligt kändes det som att mitt liv fått tillbaka kontroll och riktning. Enkelheten i att kunna ladda upp en bild från telefonen till bloggen eller instagram utan att behöva skicka den till Sebastians telefon. Jag har vaknat upp ur en digital förvirring som varat i flera dagar och det känns jätte skönt.

Nu kan det vara en relevant fråga att ställa sig om jag fått något annat gjort under dessa dagar än att apatiskt gå runt med en knappt bruklig telefon i handen. Och ja det har jag. Jag har landat på mitt nygamla jobb och hälsat på massor av fina kollegor. Förutom varma kramar har jag också fått en inblick i vad som hänt sedan sist och vart vi är på väg. Jag har varit nere i vårt kundtorg två tvåtimmarspass och hälpt kunder vid datorerna. Där har jag kunnat känna igen mig i deras tillstånd av digital förvirring så jag har verkligen försökt att vara tålmodig och pedagogisk när jag visat hur de ska klicka. Jag har sakta men säkert satt mig in i nya och gamla administrativa rutiner för att kunna ha koll på de ärenden jag ansvarar för. Eftersom jag har så fina kollegor har den biten varit det minsta problemet.

Bilderna jag lagt upp visar utsikten från min kontorsplats och den inredning jag boat in mig med. Jag trivs väldigt bra där jag sitter nu men det kommer snart en omorganisation så jag kommer nog behöva flytta. Så länge kommer jag njuta av utsikten och sällskapet.




Inga kommentarer: