tisdag 11 augusti 2015

Vilken jäkla tur

Dagens tur startade vid Fatomakke. Vi vandrade sedan en led som gick genom en urskog mot Marsfjällskåtan. Vi gick en bra bit uppåt genom skogen innan vi började skymta fjällvärlden. Det känndes som att skogen aldrig skulle ta slut. Även om den var fin så ville vi ju komma upp till fjälls. Bredvid leden brusade en fors som vi kom att passera två gånger.

Kåtan låg precis vid trädgränsen. Vi tog en rejäl paus inne i kåtan där vi fikade och slumrade till lite. Sedan fortsatte vi uppåt mot Marsfjället. Vi fick vada över tre vattendrag innan vi började bestiga fjället. Vädret var inte det bästa så fjället täcktes av moln.

Strax över 1100 meter över havet förvandlades berget till en stenhög. Det var cirka 500 höjdmeter kvar att bestiga och dimman täckte vår sikt både upp och ner. Jag bestämde mig för att vända tillbaka med Movi då jag tänkte att varken hon eller jag skulle uppskatta den sista biten upp. Vi sade hejdå till äventyrarna och att vi ses i Marsfjällskåtan. Jag och Movi hade en fin tur tillbaka till kåtan.

Seba, Sas och Molly hade gått ett par hundra meter till uppåt innan de vände om. Stenröset hade blivit brantare och dimman tätare men de var båda upprymda av upplevelsen där uppe.

Vi lagade soppa inne i kåtan och lyssnade på vinden och regnet där utanför. Så tog vi på oss regnjackorna och tog ett sista krafttag för att vandra de sista sju kilometrarna tillbaka. Det kändes som att stigen aldrig skulle ta slut. Fötterna ömmade och benen var trötta men hundarna trippade fram som ingenting. Men tillslut tog även denna jäklans långa tur slut. Totalt vandrade vi 24.5 km med en stigning på knappt en kilometer. Men jag får dra av ett par hundra meter på det men är väldigt nöjd ändå.

Inga kommentarer: