fredag 14 augusti 2015

Sensommar i fjällen

Idag vaknade jag till et strålade sensommarväder. Några måln på himlen, som sedan blev fler, som sedan försvann. Och helt vindstilla. Vi tog det lugnt på förmiddagen, jag hängde lite i solen på tomten och begrundade utsikten. Sen gick vi ner mot vattnet för att bada.

Vi följde en stig genom skogen mot vattnet och hamnade på en tomt där släktingar till hon vi lånar stugan av bor. Vi blev inbjudna till fika efter doppet. Det var bara jag som badade i det 13 gradiga vattnet men alla fikade och pratade en bra stund med hon som bodde där.

Efter fikat kurrade det i magen för mat. Vi drog till Saxnäs där vi spanat in en restaurang med bra mat. Seba beställde burgare medan vi två vegetarianer slog till på en pizza med kantareller och rökt älgkött. Det var så lokalt så att det nästan var vegetarisk och jisses vad gott det var.

Efter maten hängde vi runt vid vattnet vid Saxnäs och besökte Fiskonfallet. Utsikten från Saxnäs över Kultsjön och Marsfällskedjan är helt enormt vacker, speciellt denna dag när vattnet var spegelblankt och himlen klarblå. I mitt nästa liv ska jag bo i Saxnäs, men då måste jag skaffa mig en snöskoter så jag tar mig fram på vintern.

Inga kommentarer: