torsdag 29 maj 2014

I skogen med Movis granne Olle

En ledig dag sitter fint så här mitt i veckan. Jag och Sebastian packade som vanligt picnicväskan och drog upp i skogen. Denna dag fick vi med oss både Love och grannen Olle som sällsksp.

Olles matte skickade med oss långlinan och det visade sig att hon visste vad hon gjorde för Olle älskade att springa. I skogen var det lite svårt att parrera alla träd, då fick jag dra in linan och Olle påminde om en vild häst som nyss blivit infångad. När vi kom ut på öppna fält kom både Olle och linan till sin rätt. Energin tog aldrig slut.

Movi som var lös traskade som vanligt i mina fotspår och skuttade ibland fram så att hon promenerade ett par meter framför. Vallhunden vill vara nära och fågelhunden vill springa stora lovar långt ifrån.

Olle blev törstig och varm av allt springande. Så fort han hittade ett lerigt dike kastade han sig ner i det. Inte bara för att dricka utan också för att lägga sig i leran och svalka magen. Movi var också nere och drack i ett av dikena. Hon kom upp med endast fötterna bruna medan Olle hade lera halvvägs upp på ryggen.

Movi som är en hård men rättvis uppfostrarmormor brukar morra åt alla hundar hon träffar som kommer henne nära. Grannen och vildhästen Olle sade hon inte ett ljud åt. De kunde lukta på samma fläck och han kunde stå och skälla av uttråkning när vi fikade utan att uppfostrarmormor gjorde en min. Vilda Olle är inte så intresserad av Movi och när de luktar på samma fläck är det han som tar bort nosen först. Det är något som Movi uppskattar och hon behöver inte visa sin hårda sida för att få vara ifred.

När vi kom tillbaka var det skönt att det var Movi som skulle följa med oss hem. Det räckte att borsta henne lite på magen och tassarna så var hon ren. Olle ville inte bli kammad så jag släppte in honom hos grannen med intorkad lera i pälsen. Jag hoppas att grannsämjan fortsätter vara god även efter denna smutsiga tur.

Inga kommentarer: