torsdag 1 maj 2014

Glada gröna fikats maj

Första maj firades in med en utflykt till Söderköping och Styrstad med Sebastian, Erica och Karin. I Söderköping lurade Karin med oss till Smultronstället där vi alla åt glass inklusive Movi. Hundar verkar vara extra välkomna på Smultronstället då de bjuds på vatten och en kopp mjukglass. När vi satt där kom det en till hund som var en blandning mellan en border collie och aussie. Det var en hane som Movi blev så intresserad av att hon ljudlöst smög sig genom häcken till det bord där aussiebordern satt för att hälsa på honom. Att hundar som löper ska hållas kopplade har jag läst om men just denna gång var det ingen som höll i kopplet. Vi fick nu erfara hur starkt suget efter hanar är. Tur att cervitören var snabb med att fånga in lilla Movi så att hundarna inte hann bekanta sig med varandra.

Hur gärna vi än önslade så var det ingen sommarvarm första maj. Glassen och blåsten kylde så vi värmde upp oss med en promenad upp på Ramunderberget. Där på en plats i solen blev nästa fikastopp som bestod av the och surdegsbrödsmackor i medhavd matsäck.

På vägen hem åkte vi förbi Styrstad där vi träffade keramikmakaren Karin. Erica handlade fler av de koppar hon köpt sist. Jag pratade med Karin om de koppar som jag drack ur förra gången. Hon kunde inte göra nya av dessa då den gröna glasyren utgått. Karin ville gärna göra nya koppar till mig och visade mig ett annat glacyrprov men det slutade med att jag fick köpta deras gröna fikakoppar. Eftersom det fanns fyra slog jag till på allihop. Nu gäller det att göra plats i skåpet som redan är fullt av koppar. Hos Keramik Karin fick vi kaffe och the innan vi åkte vidare.

Dagen avslutades med middag hos oss bestående av rester från gårdagens valborgsmiddag. Sen åkte Erica och Karin hem och jag och Sebastian passade på att prova de nya kopparna och därmed inta dagens fjärde fika. En slät kopp the hade kunnat räcka men lyckligtvis hade Erica lämnat ett smakprov av sin cheescake som vi glupskt satte i oss.

Inga kommentarer: