fredag 30 maj 2014

Hem till Kimstad

Nu är det helg igen. Jag och Sebastian ska på utflykt till Omberg där vi ska åka runt och titta på konst samt bo i en stuga i skogen på ett ställe som heter Urnatur.

Jag har sett fram emot denna helg med skräckblandad förtjusning. Jag som så sällan kör bil ska köra runt med en hyrbil som jag inte har någon aning om hur den är. Jag vet inte ens om den är automatväxlad. Är den det tar jag fram mobilen och googlar på hur man kör en sådan för det har jag aldrig förr gjort.

I bilen vi hyrt och kanske också i stugan får man inte ha pälsdjur så Movi får inte följa med. Det känns lite trist att åka på utflykt utan Movi. Hon är en del av familjen, förgyller de flesta tillfällen och dessutom mitt gosedjur som jag älskar att krama på morgonen när jag vaknar.

Nina och Hasse är snälla och låter Movi vara med dem denna helg. Jag tog tåget till Kimstad idag för att lämna Movi. Det var riktigt roligt att se hur glad Movi var att komma hem till Nina och Hasse. Hon kutade in i köket där de båda stod och hoppade upp för att hälsa. Hemma i Kimstad bjöds det på mackor och the och Movi låg nöjt under bordet bland alla bekanta röster, fötter och dofter.

Hundarna Bluff och Ammi, som väntat i sovrummet, fick följa med Movi på en koppelpromenad så att djuren skulle bekanta sig med varandra igen. Det var roligt att se hur de andra hundarna var i utomhusmiljö. Bluff visade sig vara lika full av energi som som jag fått intryck av, om inte lite mer. Risken är stor att han ska bli uppfostrad när de kommer hem. Ammi hade också energi men lugnade snabbt ner sig när hon vant sig vid Movis sällskap.

De fem vinkade av mig vid tåget. Det var roligt att träffa de alla. Det är lätt att känna sig hemma bland dessa glada människor och djur. Härligt är det också att veta att Movi kommer vakna upp imorgon och göra sig morgonprocedur med svansen och tassen med Nina och Hasse som hon trivs så bra med. Dock är det skönt att helgen är kort så att Movi inte kommer hinna dra på sig Kimstadsfamiljens tidiga morgonvanor.

Inga kommentarer: