lördag 26 april 2014

En dag i cykelns tecken

Efter frukosten som intogs i solen på innergården tog jag ut cykeln för att ge den en riktig rengöring. Detta har jag inte gjort sedan förra våren så det fanns både vägdamm från trakterna häromkring och sand från Gotland på ramen och i kedjan. Movi var på gården med och kollade så att allt gick rätt till.
När cykeln var ren och kedjan smord tog jag en tur på egen hand på landet förbi Lundby. Benen fick vara bara och det var härligt att känna solens trålar och de friska vindarna mot huden. En riktig känsla av sommar att sväva fram över asfalten. Den guppiga grusbacken upp mot Lundby ger inte så mycket känsla av att sväva men väl uppe är utsikten bedårande.

Så åkte jag hem och hämtade Movi för att cykla med henne till Vrinneviskogen. Skogen var något mer svalkande men det är tur att det finns pölar för Movi att dricka ur för sommaren gjorde sig påmind även här. I ett dike hittade Movi en orm som säkerligen låg och lapade sol och hade det trevligt innan hunden kom. Movi skrämde vettet ur både mig och ormen men som tur var var det ingen riktig orm utan en kopparorm. Både hunden och kopparormen tog sig ur mötet helskinnade. Det var bara jag som hade hjärtat i halsgropen när vi styrde hemåt.

Väl hemma hade Sebastian som jobbade extra idag kommit hem. Vi gjorde the och gick ut i trädgården. Där ute träffade vi vår nya granne och hennes bengal katt. Vi satte oss vid henne med vårat fika. Både katten och Movi var lösa och de höll sig på lagom avstånd från varandra. Kom Movi för nära smög sig katten bort och promenerade Movi iväg traskade katten efter. Katten betydligt mer nyfiken än Movi.

Vår gård är en trevlig plats. Här finns det fullt av människor att prata med en dag som denna. Det finns också djur i form av katter, hundar och fåglar samt en igelkott på kvällen om man har tur. En lördag på gården och på cykeln är en lördag att njuta av. 

Nu är ska jag göra kvällsmat medan Sebastian "studerar".

Inga kommentarer: