måndag 8 februari 2016

Det finns inga genvägar

Lösningen för en god tandhälsa för hundar heter tandborstning. Det finns inga genvägar till friska hundtänder. Tuggben, dentalstix, speciell hundmat eller alger, inget är så effektivt som tandborstning varje dag. Det menar iallafall djurskötaren och tandsköterskan Jennie Palmgren på Evidensia.

Sedan Jennies föreläsning på Brukshundsklubben i Norrköping har jag borstat tänderna på Movi varje dag. Jag använder den mjuka lilla Tepe tandborste som jag fick med mig av henne efter föreläsningen. Idag var femte dagen av borstning och jag måste säga att jag uppskattar denna stund av munvård som jag får tillsammans med min hund. Att borsta Movis tänder innan läggdags kan absolut bli en rutin precis som att borsta mina egna. Movirutinen ser jag fram emot mer, det är alltid roligare att pyssla om husdjuret.

Movi verkar finna sig i detta ganska bra. Hon försöker inte rymma när jag kommer med tandborsten men hon tuggar lite besvärat när jag borstar. Jennie Palmgren gav rådet att inte försöka borsta på eller bakom tänderna då det inte ger någon direkt effekt och då hunden oftast inte gillar att gapa. Då är det bättre att bara borsta utanpå och få behålla hundens förtroende och tålamod. Hellre lite borstning än inget alls. Det tycker jag var ett bra råd.

Inga kommentarer: