onsdag 3 december 2014

Byrån som fick ett andra liv

Min vän och kollega Linda håller på att flyttrensa sin vind. En dag fick jag höra om en byrå som hennes sambo Christoffers pappa snickrat en gång i tiden. Nu skulle byrån skänkas bort och det fanns en intressent som visade sig vara dålig på att komma på utsatt tid och höra av sig. Jag som hört om byrån tyckte det skulle vara synd att Christoffers pappas hemsnickrade verk skulle hamna i händerna på en sådan arrogant typ. Jag tog på mig ansvaret för denna byrås framtid och övertalade Linda att lägga ut en annons på Blocket. Då skulle hon kunna få en slant för den och den skulle få en ny chans att komma till ett hem med lite värme och kärlek.

Det gick några dagar och tanken att jag och Sebastian skulle kunna ha användning för byrån slog mig. Jag letade upp annonsen på Blocket och visade Sebastian. I vanlig ordning mailade vi annonsören, som var Linda, och meddelade att vi ville ha byrån om den fanns kvar.

Nu står byrån hemma i mitt och Sebastians sovrum. Dess färd hem till oss gick smidigt trots att halva byrån stack ut ur bakluckan. En filt och ett spännband så löste vi även det. Vi hade bestämt att vi skulle måla byrån men när den väl var på plats kunde jag inte vänta med att inreda den direkt. Det är fantastiskt vad vårt liv kommer att underlättas med denna möbel. Nu slipper vi klämma fast mössa och vantar bakom krokarna i hallen. Vi har en hel låda som Sebastian kan rota runt i på morgonen då han har bråttom. Vi slipper också ta ut halva skrubben då vi ska ha fatt på en sak för att den ligger längst bak när vi nu har mer plats. Movi fick också ett eget hörn i byrån där hennes saker ligger snyggt och fint. Spännande ska det bli att se hur länge den nyvunna ordningen håller i sig samt om det blir någon ommålning nu när sakerna redan tagit plats.

Inga kommentarer: