lördag 16 mars 2013

Vintagefrossa på Tärna

Nu sitter jag på tåget och glider fram över ett vårvitt lamdskap. Solens varma strålar har packat de öppna åkrarnas snö så att de skimrar. Väska är packad med ett gäng upsyclade plagg som jag klippt och sytt i under denna helg.

Min upölevelse av korkursen Vintagefrossa på Tärna folkhögskola med kursledaren Nell Ray började redan på Myrorna. Jag hade fått i uppgift att köpa med mig några plagg som innehöll detaljer jag gillade. Det var en utmaning att handla med syftet att göra om och hitga plagg med möjligheter. Jag fastnade för några plagg med mönster och dröjde mig kvar bra länge bland knapparna där jag frossade i färger och former.

Kursen började på fredag kväll. Efter en kort presentation drog vi igång och började sy. Vi var tre kursdeltagare så det var riktig lyx. Jag började med de plagg jag haft med mig och till min stora överraskning konstaterade mina kursvänner att den blus jag köpt var av siden. På sidenbluse tog jag in bredden på ärmarna och förkortade dem samt gjorde blusen smalare. Det tog hela första kvällen för den var lite lurig att sy.

Idag sydde jag tre plagg. Det sista var det mest oväntade. En säckig tunika med extremt hög krage som jag tog ur Nells samling kläder. Hon hade en hel hög utmaningar med sig och jag är förvånad över vad som kan gömma sig inom ett plagg som varit omodernt i åratal. Att sprätta bort till exempel gamla kragar är ett bra knep. Jag fick till och med till ett båtskärp som en snygg detalj till den upsyklade tunikan som blivit en söt tight klänning med annprlunda krage. Allt detta genom att prova sig fram under tiden jag sydde, använda fantasin och lyssna på andras råd. Jag ser fram emot den kommande veckan då jag får tillfälle att prova mina upsyclade kläder offentligt.













2 kommentarer:

Charlotte sa...

Vad mysigt ni måste ha haft!!! Resultaten blev verkligen riktigt, riktigt bra!

Bra jobbat, båda två.

Puss, mamma

Jennie sa...

Tack! När jag kom hem slog jag på Tjajkovskijs 1812: Musik från tippen. Då blev resycling temat fulländat. Mycket imponerande vilka instrument de skapade av sopor.