fredag 22 mars 2013

I grönskande blommas ögon eller miljöförstöringens reinkarnation

I grönskande blommas ögon
Jag stirrar på en bild av en grönlandssälunge i WWF´s tidning EKO. En gulvit ulltuss med svarta pärlor till ögon. Stora runda av glas som stirrar rakt in i kameran. Ungen har små korta armar som den vilar på magen. Den ligger och kramar sig själv när den tittar på mig med sina stora pärlor. Jag vill inte läsa bildtexten. Där står det bara hur sälungar drunknar då havsisar smälter. Det iskalla havet slukar små gulvita ulltussar. Isen de balanserar på försvinner under deras små magar. De mörka havet tar dem med sig ner i djupet. Tungt på havets botten ligger svarta pärlor av glas. De fortsätter att stirra efter en liten strimma ljus i det mörka havet. När solljuset en dag letar sig ner genom det djupa havet reflekteras strålarna i de fallna djurens ögon. När deras ull som spolats upp på stranden av havets vågor torkat kommer den att flyga genom luften. Om världen är mogen kommer den flygande ullen stillsamt dala ner mot den bara mark som isarna lämnat efter sig. De svarta pärlorna kommer spricka upp till knoppande liv. Den kramande sälen som tittar på mig med stora runda ögon kommer kanske om  tusentals år att vara en grönskande blomma. En sorgens och glädjens blomma som påminner mig om livets grymhet. Kanske jag då också blivit ett knoppande frö som transporterats genom hav och luft och nu slagit mig till ro bredvid sälens blomma. Vid dess sida ska jag växa och gro och jag kommer känna den mjuka ullen mot mina gröna blad. I dess svarta pärlor ska jag spegla mig var dag.  


Miljöförstöringens reinkarnation
Säl på smältande isar. Gulvit ulltuss i iskallt hav. Svarta pärlor av glas stirrar från havets botten. Strålar av sol reflekteras i fallna djurs ögon. Ulltussar torkat och flyger i vinden. Tussar vill bli liv blir ett med marken. Pärlor av glas knoppas. Jag flyger, tar mark och gror. Vid min sida grönskar en blomma. Blommande ulltussar smeker mina blad. Jag speglar mig i svarta pärlor. Minjöförstöringens reinkarnation. Det är jag.

Svarta pärlor, fallna ögon, jag gror av glas. Jag är del av sälen.

Inga kommentarer: